De fædrelandsløse forvansker
historien
Af Ole Hyltoft, forfatter.
Jyllands-Posten 19.
januar 2004.
Forleden drev jeg rundt på det vældige
hollandske bogudsalg i det gamle Daells Varehus i det indre København.
På et bord lå en bog med titlen Moderne europæisk nationalisme.
Det var en skolebog for gymnasiet. Og se om den ikke var skrevet af en
af Det Radikale Venstres svære kanoner, Johannes Lebech. Husker De ikke
ham? Jamen det var ham, der var kirkeminister hos Poul Nyrup, og
landsformand for sit parti. På bogens første side læste jeg, at vores
europamesterskab i fodbold gav frit løb for en tilsyneladende ret
uskyldig klaphatte-nationalisme. Tilsyneladende uskyldig. Altså skyldig.
Skyldig i nationalisme. Denne selvbebrejdelse får gymnasieeleverne
indprentet igen og igen i Lebechs katekismus. Nationalisme gør dum, som
der står i bogen. Nationalisme er en underlødig følelse, en last, vi var
lykkeligt fri for indtil Napoleonskrigene i begyndelsen af 1800-tallet.
Husk det nu, gymnasiaster, når I skal til eksamen. Men er ministerens
forsøg på indoktrinering nu sagligt rigtig?
Kendte vi danskere ikke til
fædrelandsfølelse, før englænderne stjal vores flåde og bombede vores
hovedstad i 1807, og før Adam Oehlenschlæger skrev om de underlige
aftenlufte, der fik ham til at længes hjem til de brede bøge nær salten
østerstrand? Saxo Grammaticus, vores første store historie-fortæller,
led i hvert fald også af denne sot der kaldes fædrelandskærlighed. Hans
danmarkskrønike fra ca. 1200 er én lang hyldest til danskernes
bedrifter. I århundreder led skåningerne åbenbart også under lasten,
endda i alvorlig grad. I svenskernes talrige erobringskrige mod Skåne
satte skåningerne igen og igen livet på spil for at få lov at forblive
danskere. I 1659 kunne københavnerne så let som ingenting have
underkastet sig den tids Adolf Hitler, Carl X Gustav, og ladet ham
bemægtige sig København og dermed Danmark. Men københavnerne valgte
modstanden, sloges med nationalistisk kampmod for deres by og slog det
svenske angreb tilbage. Og da Danmarks største digter i 1600-tallet,
Thomas Kingo, skulle hædre Danmarks største søkriger gennem tiderne,
Niels Juel, gjorde han det med verslinjen: En Mand af gammel Dyd og
dansk Oprigtighed. Kingo rasede mod de fremmede, der kom hertil og ikke
antog landets sprog.
1700-tallet siger man jo er en
kosmopolitisk tid. Prøjsens konge, Frederik den Store, talte fransk. Og
den danske konge gav tyske digtere fuld forplejning. Men gennem hele
1700-tallet vokser den bølge af danskhed, der i 1800-tallet kulminerer
med Grundtvig, Blicher og Ingemann. 1700-tallets lærde oplysningsmænd
gør sig umage for at få det danske til at vinde frem.
Fædrelandshistorien bliver gymnasiefag i 1739. Kronprinsens privatlærer
er Tyge Rothe. Han er en af dem, P. A. Heiberg hylder i sin berømte vise
om, at ordner hænger man på adelige idioter, men ikke på begavede
patrioter som Malling, Suhm og Rothe. Tyge Rothe skriver i 1759 en bog
der hedder Tanker om Kiærlighed til Fædernelandet. En anden af de
store oplysningsmænd, gehejmearkivar Jacob Langebæk, skriver om »den
Kierlighed hvormed jeg mit Fædreneland stedse er forbunden«. Han
oprettede også en forening, der dyrkede fædrelandets historie og det
danske sprogs forbedring. I 1748 blev denne sang sunget på Det kgl.
Teater: Naar Fremmede til Danmark komme, Man med Forundring høre kan,
Hvor pralende og frække somme Tør prise deres eget Land. Og her har
ingen Ting den Ære At være dennem til Behag. Men hvorfor de da her vil
være?
Ja, dette er en anden Sag. Dette er jo nøjagtig, hvad vi i dag siger til
de danskfjendtlige af vores muslimske indvandrere: Hvis I ikke kan lide
den danske kultur, hvorfor tager I så ikke hjem? Op gennem det
kosmopolitiske 1700-tal vokser omsorgen for det danske sprog, for
danmarkshistorien og for kravet om danskernes førsteret til deres eget
land. Baggrunden var jo, at overordentlig mange af den danske stats
ledere var tyske aristokrater. De fleste af regeringens ministre var
tyskere. I 1776 er den dumme nationalismes pres på enevælden blevet så
stærkt, at staten må give sig. Indfødsretten gennemføres. Fra nu af kan
kun landets egne borgere få statens embeder. Det er et slag i ansigtet
på enevældens tyske ministre. Folket fester over denne lov.
Kanonsalutter, baller, byfester. Festlighederne ligner danskernes
glædesrus den 4. maj 1945. Det er vist den eneste gang, landets poeter
har skrevet hundredvis af hyldestdigte til en lov. Et af flådens største
krigsskibe søsættes og får navnet Indfødsretten. Kongens ministre,
importeret fra Tyskland, sidder med ved stabelafløbningen og gør gode
miner til slet spil. De må applaudere den lov, der ville have forhindret
dem selv i at få taburetter i kongens kabinet. Jo, i 1700-tallets sidste
fjerdedel retter enevælden sig efter folkets og forfatternes
dansk-nationale følelser.
Det skyldes i høj grad, at landet fra 1772
får en statsleder, for hvem det danske er en hjertesag, Ove
Høegh-Guldberg. Ham er der sikkert mange, der husker fra den svenske
forfatter P. O. Enqvists populære bog om Struense og dronning Caroline
Mathilde, Livlægens besøg. Enqvist skildrer Høegh-Guldberg som en
lurende, indskrumpen dværg med en missionsk grumhed, der kulminerer, da
han lader Struense henrette. Et misvisende billede af Guldberg, der i
højere grad end Struense var en vidende, intellektuel person. Han var en
sprogforsker med kunstinteresse i modsætning til den kunstfjendske
Struense. Guldberg var efter tegninger at dømme en smuk mand. Og,
vigtigst, han var med sit danske hjerte i samklang med sit folk.
Livlægens besøg er en god roman, men ikke noget mesterværk. Dramaet
omkring Struense er fortalt flere gange i litteraturen. Man kan undre
sig over, hvorfor netop Enqvists version af det har fået den
internationale succes, den har. Mon ikke forklaringen er, at
Livlægens besøg bekræfter den herskende klasses politiske anskuelser
i dag. Romanen demonstrerer den internationale Struenses moralske
overlegenhed over den nationale Guldberg. Struense er globaliseringens
og menneskerettighedernes mand. Han tabte i 1772. Men han repræsenterer
de rigtige meninger omkring år 2000. Ret en helt for Morten Kjærum fra
Centret for Menneskerettigheder, for Marianne Jelved, Johannes Lebech og
dette smalle, men magtfulde lag af ledere. Struense er det moderne, det
internationale. Guldberg er det gammeldags, det nationale. Livlægens
besøg bekræfter sit primære publikums, det rød-grønne borgerskabs,
fordomme. Tilhængerne af det nationale er nogle dumrianer. Opstillingen
passer bare ikke helt. Høegh-Guldberg var lærd, ansvarsbevidst og i
samklang med folkets følelser. Han bistod sit folk med at komme af med
et fremmed, især tysk herredømme, der gennemsivede hele samfundet.
Struense var den tids globalistiske djøf'er. Måske en god læge. Men som
statsmand uden kontakt med virkeligheden. Han indførte trykkefrihed. Men
da han læste hvad folket skrev, afskaffede han den igen. Også der har vi
en parallel til virkelighedsfornægterne i Nyrup-regeringen og på
universiteterne og tv-stationerne. Livlægens besøg er ligesom Johannes
Lebechs skolebog et udtryk for, at globalisterne ikke vil nøjes med at
have magten over vores tid. De vil også omforme fortiden, så den passer
i deres kram.
Weekendavisens chefredaktør, Anne Knudsen,
skriver i Lebechs katekismus: Indtil slutningen af det 18. århundrede
var den tanke, at folket skulle have nationale identitetsfølelser,
fuldkommen ukendt. Dette passer simpelt hen ikke. Selvfølgelig er det
sådan, at den, der fryser og sulter, er mere optaget af at få varme og
mad end af at råbe hurra for dannebrog. Og livet for menigmand i det
kolde nord har jo været en kamp for eksistensen. Men skåningerne lavede
altså guerillabevægelse for at beholde deres nationale identitet, deres
danskhed. Og de danske bønder satte liv og lemmer på spil i den ene krig
efter den anden for at værne om fædrelandet. Både læg og lærd har båret
kærlighed til sit nationale hjemsted gennem århundrederne. Følelsen af
at høre til på et bestemt sted er noget grundmenneskeligt. Det er ved at
uddybe kendskabet til de vilkår, hvert folkeslag lever under og har
levet under, at civilisation opstår. Globalisering og hvad hertil hører
af folkevandringer, multikultur og verdensbank fører til rast- og
rodløshed. Bankdirektører, chefredaktører og toppolitikere kan måske få
et meningsfyldt liv ved at beherske luftrummet mellem Hamborg og Tokyo.
Men for menigmand er globalismen som at gå rundt i et supermarked uden
at vide, hvad man skal købe. Nationalfølelse er lige så naturlig for
mennesket som at elske. Derfor hedder det også fædrelandskærlighed. Den
er bare ikke moderne. Den ringeagtes som dum og lastefuld. Men er ikke
desto mindre en skat fuld af glæde, vitalitet og holdbare værdier.
|