Bestialske dødsstraffe og terror
Oversættelse fra Uno Röndahls Skåneland utan
förskoning (1981). Modstandsfolk
bliver spiddet levende. Blodpenge for guerillamænd. Kontribution under
dødstrusler.
På begge sider af Sundet er der bevaret utallige vidnesbyrd om, hvordan
det gik dem, der ikke ville tilpasse sig. Den slags historiske notitser
kan genfindes i svenskernes fodspor, lige fra da de i 1500-tallet
begyndte at udvide deres lebensraum i Baltikum ligesom senere i Polen og
i det ruinerede Tyske Rige samt i nabolandet Danmark. Overalt forsøgte
den svenske administration at tvinge de undertvungne folkeslag til
lydighed med voldsmetoder. Dette har vi dog ikke måttet læse noget om
i de historiske lovsange til det imperialistiske stockholmsystem. Fra
den kant vil man i stedet udmale de svenske arméer som hjemsted for
mildhed og ophøjet tolerance i mod de besejrede. Med sikkerhed ville
glorien blegne eller måske tilmed forsvinde, hvis man fra de
historieskrivendes side talte om de blå og gule uniformers virkelige
kendetegn.
Lad os se, hvad Artur Lundkvist skriver i sin bog "Snaphanens liv
og død" med henblik på hvordan, den svenske ret blev praktiseret
i erobret land, eller hvorledes man tvang skåninger og blekinger til
troskab og lydighed:
"Soldaterne kommer og henter ham; de løsner ikke hans lænker, men
bærer ham væk imellem sig; en trop står opstillet med musketter i hænderne,
en trommeslager står parat med en stor tromme hængende ned mod knæene.
En pæl af eg ligger færdig,
spidset skarp, med barken afskrællet i hele dens længde, i nærheden
er gravet et hul i jorden, med en bunke rødlig jord opkastet ved siden.
Trommen begynder at
dundre, dumpt og langsomt, Lars lægges ned på jorden hvilende på
maven, flere mænd tager fat i ham og holder ham fast, hans klæder flås
op, et knivsnit gøres ved nederste ryghvirvel, hvor den spidsede pæl føres
ind under huden, skydes opad med korte stød, forsigtigt, for at pælen
hverken skal gå for dybt ind i kroppen eller komme ud igen gennem
huden.
Trommen dundrer, en
frygtelig spænding ryster den udstrakte krop, men mændene holder den
nede, trykket i mod jorden; Lars føler smerten som en ildflamme op
gennem kroppen, han indesluttes i et rødt flammende mørke, bider tænderne
sammen så hårdt, at han hører dem knase, men hører intet skrig fra
sig selv, synker kun ned i et dyb, og alt bliver mørke.
Han vågner igen, da han hænger
oprejst på pælen, hans fødder er sømmet fast, hans arme bøjet bagud
og fastsurret, en galge er rejst ovenover ham, og en løkke omslutter
hans hals, men så løst siddende, at han ikke ved hoved bevægelser kan
kvæle sig selv. Smerten er som en rasende ild i hans krop, som om luer
fortærede hans kød i uafbrudte angreb, han har munden fuld af
blod."!
Lars og mange af hans lidelsesfæller fik en bestialsk død, fordi de
forsøgte at beskytte den smule, de ejede, eller satte hårdt imod de
uretfærdige overgreb, som de udstationerede knægte begik. Endnu var
det jo sådan, at Roskildefredens niende artikel fortsat var i kraft. Vi
husker vel ordene? " - - blifva vidh deres vanlige rätt, lagd och
gamble privilegier och frijheder oturberade och obehindrade - -,".
På denne tid gjaldt den skånske lov således stadig i de skånske
landskaber. - Men hvordan blev den praktiseret af besættelsestropperne?
Svaret er, at den slet ikke blev praktiseret, men at der i stedet gjaldt
det system, som svenskerne praktiserede i de andre erobrede Østersølande.
Det var ikke spor
underligt, at flere og flere søgte ly i skovene. Hvis et familiemedlem
blev mistænkt for at være "snaphane", lå det i luften, at
det også skulle gå ud over den øvrige familie. Hvordan skulle en
fader eller broder kunne gå fri, når svenskerne praktiserede omvendt
bevisførelse? Alt talte for, at det ikke ville lykkedes dem, og så
fandtes der ingen anden udvej end skoven, såfremt man ville undvige med
livet i behold.
I Gøngeherrederne udstedte svenskerne dusør på modstandsfolkene på d
en måde, at enhver, der havde held til at fange en "snaphane"
død eller levende, fik ti rigsdaler og derudover guerillamandens
ejendom! Det gav også resultat mht. antallet af indfangede; men hvordan
stod det til med retfærdigheden, når de døde ikke kunne forsvare sig
og ingen andre talte på deres vegne? Hvem som helst kunne jo gøre det
af med sin fjende og få betaling af svenskerne under foregivende af, at
man havde taget livet af en "snaphane". I svenskernes øjne
spillede det heller ingen rolle, om det var en "snaphane"
eller en friskytte, da de jo alligevel begge var modstandere af den
svenske orden.
Det er faktisk helt uforståeligt, at vort folk i Skåneland er uden
ethvert kendskab til vore fædres historie på disse områder. Ganske
vist er der blevet skrevet om de ting, der skete, men ikke på en sådan
måde, at vor tid har taget det alvorligt. Måske er det fordi, man
bevidst pakkede alt det forfærdelige ind med, at de, der led under
undertrykkernes åg, burde bebrejde sig selv for at have sat sig op imod
deres lovlige (?) øvrighed. Men vi kan uden videre slå fast, at der
var tale om noget helt andet, eftersom det i virkeligheden var sådan,
at Skånelands folk ganske enkelt havde mistet retten til at forsvare
deres menneskelige værdighed, mens den retvise blev klogere. Alle, der
hadede den svenske overhøjhed, blev betragtet som "snaphaner"
og var dermed dødsdømte. Risikoen for at blive klassificeret som
"snaphane" var virkelig stor, ja så stor at man ikke engang
kunne færdes frit i sit eget land. Kunne man ikke godtgøre for sit ærinde,
når man kom udenfor hjemstavnen, risikerede man simpelthen livet! Vore
forfædres angstfulde tilværelse har man ikke udbredt sig meget om. I
stedet har man sædvanen tro talt om overklassen og da især den svenske
gennem deres militære og civile repræsentanter i det besatte Skåneland.
Deres forbrydelser mod Skånelands folk har man bevidst fortiet eller
tidligere forherliget, og værst af alt gjort det på bekostning af
vores til døden plagede forfædre. I historieskrivningen er de nemlig
blevet fremstillet som snaphaner, skovtyve, skælme, slyngler og sorte
banditter, som af kriminelle hensigter bekæmpede svenskheden i form af
den militære og civile administration i Skåneland.
I januar 1677 blev der oprettet specielle "snaphanedomstole" i
Skåne og Blekinge. I Skåne bestod den af rigsrådet Ebbe Ulfeld,
generalmajor Montaigne, otte officerer, fire fogder og pålidelige bønder.
På trods af metoderne og på trods af edsaflæggelsen var der hele
tiden nye modstandsfolk, som trådte i de dødes sted. Jagten var
ubarmhjertig, f. eks. ødelagde den svenske ritmester Hummer i 1677 hele
Iserup by på sin jagt efter modstandsfolk. Samme gerningsmand stod bag
forbrydelsen mod Tågerød, da denne by blev totalt ødelagt i jagten på
modstandere. Ud fra samme motiv hærgede voldsmændene mange af Skånes
og Blekinges gamle byer på tilsvarende måde. På trods af dette
fortsatte guerillakrigen i hele 1677 uden at svækkes i nævneværdig
grad. Trods alle overgreb var folkets modstandsvilje stadig ubrudt.
Den danske hær vandt
ingen sejre i den store krig i 1677. Malmøs belejring måtte opgives
efter det ulykkelige slag ved Landskrone den 14. juli. I august måned
blev størstedelen af den danske hær overført til andre opgaver mod
svenskerne på Rygen. Den lille krig fortsatte imidlertid med
uformindsket styrke, især med støtte af de danske fæstningskompagnier.
Ved slutningen af året udfærdigede Karl d. XI endnu et pardonsbrev.
Det fik ingen virkning i Skåne, men muligvis i Blekinge, som nu lå alt
for langt væk fra de danske støttepunkter. Her føjede man sig nu ved
at oprette vejspærringer, de såkaldte "snaphanevagter", der
havde til opgave at overrumple modstandsfolk, der mod forventningen blev
tilbage i området. Også i det i et år kuede grænsesogn Næsum blev
almuen tvunget ud i skovene for at oprette sådanne spærringer. Således
beretter Sorbonius, der var præst for de forenede menigheder Næsum og
Gemsø, at "Öfwer denne Edre åå, ved Blijstorp är eett pass,
hwarest i krijgstijden 1676 höllz starck bondewackt för snaphaner
skuld, bleff ock två stycken snaphaner ock twenne rymningsryttare ved
samma pass fasttagne, ock till lägret förde."
Sorbonius har med stor sandsynlighed taget fejl et par år.
Bondevagterne er nok først opstået i året 1678. Den såkaldte præsteberetning
fra Næsum, fra hvilken notitsen er hentet, blev skrevet næsten tyve år
efter den refererede hændelse. Det kan være årsag til fejlen. Følgende
begivenheder kaster et nyt og forklarende lys over situationen hos Næsums
undertvungne sognefolk.
Næsten på étårsdagen for undertegnelsen af troskabserklæringen ved
Gemsø præstegård, afsendte sognemændenes repræsentanter et brev
stilet til Karl d. XI eller, som der står i brevet, "Stormechtigste
Herre". I deres fattigdom bad bønderne om skånsel fra de hårde pålæg,
som besættelsesmagtens nådesløse repræsentant "Cronones
Befalningsman Well:v Jacob Witt" bebyrdede dem med. Denne tapre
svensker havde krævet tribut i form af korn gennem dødstrusler
mod hundrede mænd i sognet. Bønderne bedyrede imidlertid, at de var
helt forarmede som følge af den svære misvækst og krigsødelæggelse
i 1677.
Jens Lauersen, Bend Jønsen
og Mats Åchesen har på de øvrige sognemænds vegne bekræftet det
hele med deres underskrifter. Denne "Våhr Eeenfaldige och Underdånige
Supplication" er tydeligvis blevet sat på tryk af sognepræst Jøns
Sorbonius. Det fremgår klart og tydeligt, at de slagne sognebørn nu
kastede sig i støvet for deres nye herrer for overhovedet at kunne få
noget til overs til "Våhra fattige Hustrur och Barns uppehälle"
og "något litet kune lemne att så i Jorden" i foråret 1678.
At fattigdommen var enorm i dette ulykkelige år turde være hævet over
enhver diskussion. Bagude lå flere års voldsgæstende plyndringer fra
svenskeres side, der som den omtalte Jacob Witt havde forlangt, hvad der
passede dem, ved hjælp af dødstrusler. Det hedder nemlig i brevet, at
Witt "Trugadhe medh 100 mans Execution, dher Wih Nu icke genast
dhen Resterande Provisions Spannemål, som ähr 3 Tunnor uthgiüra;"
Altså i marts måned 1678 trusler om dødsstraf til hundrede mennesker
i Næsum sogn, fordi bønderne ikke kunne aflevere tre tønder sæd,
hvilket er det samme som 376,8 kg! Den gang var der ikke langt mellem
liv og skånselsløs død, og det gjaldt ikke bare grænsesognet Næsum,
men for alle Skånelands sogne.
|