Danernes avledning fra
upsvenskerne
Af dr. phil. Gudmund Schütte. Trykt i Danske Studier (1938) og Udvalgte
Epistler (1947)
I nyeste Tid
er det en yndet Teori blandt svenske Lærde, at Danerne er udgåede fra
det svenske Upland. Således F.eks. Birger Nerman, "Härstamma
Danerna från Svealand?" ("Fornvännen" 1922), O. v.
Friesen, "Röstenen i Bohuslän", Upsala 1924, og E.
Wessén, "De nordiska folkstammarna i Beowulf" ("Kungl.
Vitt. Hist. Och Antikv. Ak. Handl.", Del 36:2, 1927).
Jeg har søgt at
imødegå Teorien i Artiklen "Daner og Eruler" ("Danske
Studier" 1927, 65 ff.), men den godtages nu av Regnar Knudsen i
Artiklen "Urdansk eller Urtysk?" (Flensb. Avis 3.9.37). Han
siger bl.a.: "De historiske Oplysninger af samtidige Forfattere som
Goteren Jordanes o. 550 kan ikke forkastes, naar der ikke er
særlige grunde dertil, navnlig naar deres Opgivelser støttes af andre
Forhold. – Her nævnes Danerne første Gang i Historien; Jordanes
fortæller, at de er udgaaet fra Svearne (Svenskerne) eller fra Scandia
(Sverige) og har fordrevet Herulerne fra deres Bopladser". Senere
taler Regnar Knudsen om "de svenske Daner", der ifølge den
svenske Teori først har slået sig ned i Sønderjylland.
Hvad jeg hær vil fremhæve, er det Spørgsmål: Hvad kan
man kalde "historiske Oplysninger?" Det tykkes mig, at
der ikke tages tilstrækkelig håndfast på dette Spørgsmål, at man
mangen Gang er tilbøjelig til at åg ud fra det, man først skulle
vise.
Lad mig hær opregne de av forskellige Forskere anførte
Hovedstøttegrunde for Danernes Avledning fra Svealand.
1. Jordanes’ Gengivelse av en norsk Hrodulfs Meddelelser
til Goterkongen Theoderik den Store. Hrodulf omtaler først "Scandzae
cultores", "Scandias Indbyggere", nævner dærnæst
Svearna og fortsætter så med at omtale Danerne som "udgåede fra
disses Stamme".
2. "Lejrekrøniken",
"Script. Min." I, 43-44. "I Upsala var en Konge Ypper med
Sønnerne Nori, Østen og Dan. Sidstnævnte sendte Faderen for at herske
over Sjælland, Møn, Falster og Låland, der tilsammen kaldtes
Videsleth".
3. Gefjonsagnet. Snorre,
"Heimskringla" Kap. 5. Gefjon pløjer Sjælland ud av
Svealand. På det udpløjede Lands Plads opstår Søen Lögr (Mälaren).
4. Noreen, "Spridda
Studier", 11. udtaler, at Danmark ikke kan tydes som "Danernes
Mark", da et sådant Navn måtte hedde med genitivisk Type
Dana-mörk. Wadstein i "Namnet Danmark" tyder det som
"fugtig Grænsemark" og henlægger det til det sydlige
Sønderjylland, hvor de fra Svealand udvandrede Daner først tænkes at
have bosat sig. Denne Opfattelse godtages af Regnar Knudsen: "I sin
oldnordiske Form Danmörk synes Navnet at kunne passe paa en Grænseskov
eller et Grænseland nord for Ejder".
Udover de hær
opregnede 4 Punkter kan jeg ikke se, at der er fremført nogetsomhelst
Argument av virkelig Vægt for Teorien.
Og av de 4 Punkter er der kun et eneste, der har Mulighed for at
kunne henregnes til Kategorien "historiske Oplysninger",
nemlig No. 1.
Hrodulf var, efter
Jordanes’ Ord, Konge i Norge og gæstede Theoderik den Store i
Italien. Det er altså muligt, at han fortæller Kongen om en av ham
selv oplevet dansk Udvandring fra Svealand.
Men rigtignok kun muligt, ikke indlysende nødvendigt.
Regnar Knudsen siger selv om Danerne: "Jordanes fortæller, at de
er udgået fra Svearne (Svenskerne) eller fra Scandia (Sverige)".
De to Alternativer
opfattes altså som i Virkeligheden sigende et og det samme. Men dette
er jo netop: at gå ud fra det, som først skulde vises.
Hvis nemlig Altern.
No. 1 passer, altså "disses Stamme" går på Svearne, taler
det unægtelig for en fra Svealand udgået Udvandring, som Hrodulf selv
kan have oplevet, altså en historisk Tildragelse.
Men hvis Altern. 2
passer, så har vi ikke noget historisk Vidnesbyrd, men blot et Eksempel
på det fælles Urhjemssagn om Folkegruppen Gottjods Avstamning fra
"Øen Scandia eller Scandinauia". I så Fald mister vi altså
det eneste mulige historiske Støttepunkt for den svenske Teori.
Vidnesbyrd No. 2, om
Dans Udvandring fra Upsala, er jo ifølge sin Karakter tydelig Sagn,
altså uhistorisk. Jeg gør opmærksom på, at den nordiske Udgave av
Urhjemssagnet overalt viser en Tilbøjelighed til at rykke Urhjemmet
uhistorisk lang mod Nord. Scandin-auias Legemliggørelse er i Myten
Gudinden Skaði, der fremstilles som en Lappekvinde. Nordmændenes
Urstamfader Fornjot og Helgelandsjarlernes Urstamfader Sæming hører
begge ligeledes hjemme i Lapland. Denne Iagttagelse gør, at Avledningen
fra det nordlige Sverige kommer til at stå i et noget tvivlsomt Lys.
– Videre er det Værd at lægge mærke til, at "Lejrekrøniken"
lader Dan bosætte sig på Sjælland, ikke i Sønderjylland. Sagnet
modsiger altså den moderne svenske Teori, at Danerne først skulde have
slået sig ned i det sydlige Sønderjylland.
Vidnesbyrd No. 3, Gefjonsagnet, er der endnu mindre Hold i.
Eduard Erslev har for længe siden seet, at Henlæggelsen til
Mälar-Egnen skyldes en lærd etymologisk Gætning hos Snorre eller hans
Hjemmelsmand. Thi Landskabet nordøst for Mälaren hedder Sjöland; det
er dette Navn, man har blandet sammen med Sjælland. Iøvrigt siger
Snorre, at Vigene i Mälaren svarer nøje til Næssene på Sjælland.
Det passer aldeles ikke. Dærimod minder Sjælland i sin Form
påfaldende om den vestgötiske Sø Vänern. Det må være hær, at den
geografiske Sammenligning er opstået*).
Vidnesbyrd No. 4, de
sproglige Slutninger ud fra Navnet Danmark, er der heller ingen Hold i.
Noreens Påstand, at et efter Daner opnævnt "Mark" nødvendig
måtte hedde med genitivisk konstruktion Dana-mörk, er aldeles vrang.
De ældste Lands- og Folkenavne er netop ugenitiviske: Boihaemum, "Bojer-hjem"
(Bøhmen), omtalt på Kristi Tid; Guþiuda, "Goterfolk";
Sví-þjoð, "Sveafolk", osv. osv. Og et Land med Navn på
"Mark" må ikke nødvendigvis være en
"Grænsemark". Den gammelnorske Stamme Chaidiner eller Heiner
boer i Heið-mörk, "Hedemarken", og dærmed menes
Centralområdet, ikke nogen Grænsemark.
Facit: den svenske Teori bygger på ét Vidnesbyrd, hvis
historiske Indebyrd er aldeles usikker, og i øvrigt på Gætværk,
hvorav en Del er tydelig Galt.
Hvis Danerne skulde
være svenske Uplændinge, måtte det søges sandsynliggjort ved en
omhyggelig Påvisning av, at deres etniske Kendemærker peger netop mod
Upland. Det har man helt forsømt**), og jeg tror ikke, det vil være
muligt at give en sådan Påvisning. Svearne danner Landskabsnavne på hund
eller på det saxisk-tyske -hundred, og de ynder det med
Saxerne fælles Stednavneled -tuna; Danerne danner Landskabsnavne
på –herred og ynder det typisk danske Stednavneled -leif (-lev).
Endvidere er Indbyggernavne på -far typiske for Danerne:
Sjællands-, Lålands-, Langelands-, Hallands-, Blekinge-, Gullandsfarer;
de genfindes hos Anglerne – Lindisfarer – og hos Burgunderne –
Burgunda-farer. Nu sad Burgunderne allerede på Kristi Tid inde i
Østtyskland, langt fjærnede fra Østersøkysten. De må da have fået
den med Danerne fælles Type -far, inden de udvandrede fra
Østersøkysten; altsaa har Danerne allerede på Kristi Tid siddet i det
sydlige Østersøområde.
Av slige Navneforhold kan man naturligvis ikke slutte særlig meget; men
jeg mener blot, at min Iagttagelse er nøjagtig ligeså god som
det Grundlag, Wadstein og Wessén og andre svenske Lærde bygger på.
Hvad jeg først og
sidst vil understrege, er, at Efterretningerne hos Jordanes aldeles ikke
kan tages for gode Varer som grundfæstet historisk Realitet.
Noter:
*) Jfr. min Artikel "Where is Gefion's Lake situated?"
("Acta phil. Scan. dinavica". 1945, S. 306)
**) Jfr. til Oplysning hærom den metodiske Gennemgang av svioniske og
danske Nationalmærker i min Håndbog "Our Forefathers, the
Gothonic Nations", § 274 og § 260.
|