Snaphaners grumme hedenfart
Fra Jonny Ambrius Att dömas till döden (1996).
Om den såkaldte snaphane-eg i Sølvesborg fortælles det, at svenskerne
engang indfangede tyve snaphaner, som skulle hænges. Men da man ikke
havde nogen bøddel til at udføre det smudsige "håndværk",
tilbød man en af snaphanerne at slippe med livet, hvis han ville hænge
sine kammerater. Det gjorde han også. Der er dog den hage ved
historien, at svenskerne som regel kun hængte døde snaphaner op i træerne,
efter at de var spiddede. Selv om hængning var en vanærende død,
mente svenskerne, den var for ærefuld for snaphaner.
I 1658 var Skåne, Halland og Blekinge,
som en ondskabsfuld svensk historiker har sagt, ophørt med "att
ligga som en tappad gördel (tabt bælte) vid Sveriges fot." Fra
dette år skulle landskaberne indlemmes i det svenske rige med brutale
metoder med eller mod indbyggernes vilje. Særligt imellem skåninger og
svenskere var kampen skånselsløs. Snaphanerne, de skånelandske
friskytter, førte guerillakrig mod okkupationsmagten fra den skånske
sydkyst og helt op i de smålandske ødemarker, og de svenske krigsknægte
myrdede, brændte og voldtog overalt, hvor befolkningen var under
mistanke for at hjælpe snaphaner. Der blev ikke givet pardon fra nogen
af siderne. Tilfangetagne snaphaner blev hængt i snesevis i store egetræer
langs alfarvejene, og snaphanerne svarede igen ved at skyde eller skære
halsen af de fleste svenskere, som faldt i deres hænder.
Under den Skånske Krig 1675-79 var
snaphanerne en uafbrudt og skrækkelig plage for den svenske krigsmagt.
De svenske soldater havde svært ved at værge sig mod snaphanernes
guerillakrigsførelse, og Karl d. XI forsøgte at kue disse "upprorsmän"
med til sidst rent barbariske metoder. Til at begynde med forsøgte han
med det gode eller det onde bl.a. at udlove amnesti til dem, som havde kæmpet
på danskernes side under forudsætning af, at de vendte tilbage til
deres fredelige arbejde. Det var imidlertid ikke mange, som stolede på
den svenske konges løfter, og Karl skærpede snart tonen. År 1677 blev
snaphanerne truet med "gruvliga repressalier." I en af de
kongelige plakater blev det bl.a. bestemt, at hvis en svensker i kongens
eller rigets tjeneste blev dræbt, skulle sognet, hvor det skete, bøde
1000 rigsdaler for hver dræbt, og desuden skulle hver tiende mand i
sognet hænges. Til sidst blev dette skærpet til, at hver tredje voksen
mand skulle hænges. I et sogn på 600 mænd skulle i givet fald da 200
henrettes! Hvem der skulle lide døden, blev afgjort ved lodtrækning.
Kongen sendte rigsråden Johan
Gyllenstierna ud på en edsaflæggelsesfærd gennem Skåneland. Et
tragikomisk indslag på denne er et åbent brev, som Gyllenstierna lod
sende rundt til almuen. Brevet blev indledt med et krav om total
underkastelse, om at man skulle stille sig til den svenske armés
disposition og aflevere sine våben, og sluttede med: "Men skulle
nogen driste sig til at gå mig imod og vise sig modstræbende, vil
disse bønder blive fuldstændig udryddet og fordærvede med ild og
brand af det svenske militær." Det komiske ligger i underskriften:
"Eder samptelige til all vänskap benägen (gunstige, velvillige)
Johannes Gyldenstierna."
Uno Röndahl skriver i "Skåneland
utan förskoning" (1993) bl.a. om en begivenhed, som gik for sig i
Osby i september 1678, da femten tilfangetagne snaphaner blev stillet
for en svensk krigsret. De blev alle dømt til døden med det samme, og
straffen blev ført ud i livet ved, at deres lemmer, arme og ben blev slået
i stykker led for led, hvorefter brystkassen til sidst blev slået ind.
Derefter tog bødlerne økserne frem og skilte snaphanernes hoveder fra
kroppene. Efterfølgende blev de til skræk og advarsel sat op på pæle
på synlige pladser rundt om i egnen.
Charles Sørensen beretter i Den lille
krig (1880) om, "at en af den svenske konges mest barbariske
straffe bestod af spidning på glødende jern." Med sådanne
straffe i udsigt er det forståeligt, at snaphanerne af og til hellere
ville begå selvmord end falde levende i svenskernes hænder. I Fers
herred, skriver Röndahl, fangede svenskerne en håndfuld snaphaner.
Fire af disse blev lagt på hjul og stejle, mens den femte, anføreren,
fik underlivet skåret op, så tarmene faldt ud - "så snaphanen
fik benene i dem." Röndahl henviser fremdeles til andre kilder,
som omtaler, at maven blev klemt op i brystet mod halsen, indtil den
ulykkelige blev kvalt. På andre snaphaner slog man hul i siden og lod
dem "löpa tarmen ur livet."
Sten Jacobsen beretter i Den Nordiske
Kriigs Krønicke om de bestialske straffe, som ramte tilfangetagne
snaphaner eller andre, som satte sig op i mod det svenske herredømme.
"Når svenskerne i denne vinter (1678-79) fik fat i nogle
snaphaner, plagede de disse på en frygtelig måde. Først brændte man
deres fodsåler med glødende jern. Derefter stødte man en spiddet pæl
så langt op i endetarmen på dem, at den kom ud ved næsen. Derefter sømmede
man dem fast til et træ og lod dem hænge der, til de døde."
I august 1678 blev snaphanen Jon
henrettet ved Gedinge skanse i Skåne. Af dokumenterne fremgår det, at
han blev udsat for tortur, og at han herunder havde angivet to personer
fra Gårdstang, nemlig bonden Per Månsson og skomageren Oluf Michelsen.
Endvidere hedder det i dokumenterne, at Jon fra Aske blev fastnaglet til
en pæl, hvilket betyder, at han blev spiddet. Delinkventen blev skåret
op ved halehvirvlen som en gris, hvorefter man jog en spids pæl ind
mellem huden og rygraden, som efterfølgende trængte ud igen gennem
huden ved nakken.
I februar 1679 blev friskyttekaptajnen
Hans Severin på grebet. Han tilstod under svær tortur, at han havde dræbt
ti personer og såret elleve. Svenskerne nævner med skræk og rædsel:
"Det är icke till att beskriva hur hårdnackade dessa äro, de
akta varken präster eller andra" I følge svenskerne, blev Severin
anset for at være en sjældent hensynsløs snaphane, og da han endelig
blev taget til fange, var spørgsmålet ikke, om han skulle henrettes,
men hvorledes aflivningen skulle finde sted. Den svenske krigsret dømte
herefter Hans Severin til døden, men i dommen blev det omhyggeligt
understreget, at henrettelsen skulle eksekveres ved, "at han
spiddes levende, ikke indvortes men mellem ryg og hud igennem nakken,
derefter sættes på pælen, fødderne naglede og hænderne bagbundne
under en ny galge med reb om halsen, ikke tilstrammet. Hans navn slås på
galgen." Dette blev effektueret den 15. februar 1679 udenfor den
svenske lejr i Lyngby (Trolle-Ljungby). Foruden Severin blev der
henrettet yderligere sytten andre snaphaner, herunder en kun tretten år
gammel dreng, som under tortur indrømmede, at han havde dræbt to
mennesker. Alle blev spiddet og lagt levende på stejle. To snaphaner
fik imidlertid held til at lure deres svenske bødler. En skød sig selv
for panden og den anden, Nils Geting, skar halsen over for ikke at falde
levende i fjendens hænder.
Denne mørke periode i Skånelands
historie er også blevet gengivet af flere skønlitterære forfattere
fra C. A. Cederborghs romantiske "Gøngehøvdingen" til Sven
Edvin Saljes "Man ur huse" og ikke mindst Artur Lundkvists
"Snapphanens liv och död" (1968), hvor han giver et
uhyggeligt og virkelighedsnært eksempel på, hvordan den svenske ret på
den tid blev praktiseret i Skåneland: "En pæl af eg ligger færdig,
spidset skarp, med barken afskrællet i hele dens længde, i nærheden
er gravet et hul i jorden, med en bunke rødlig jord opkastet ved siden.
Trommen begynder at dundre, dumpt og langsomt, Lars lægges ned på
jorden hvilende på maven, flere mænd tager fat i ham og holder ham
fast, hans klæder flås op, et knivsnit gøres ved nederste ryghvirvel,
hvor den spidsede pæl føres ind under huden, skydes opad med korte stød,
forsigtigt, for at pælen hverken skal gå for dybt ind i kroppen eller
komme ud igen gennem huden. Trommen dundrer, en frygtelig spænding
ryster den udstrakte krop, men mændene holder den nede, trykket i mod
jorden; Lars føler smerten som en ildflamme op gennem kroppen, han
indesluttes i et rødt flammende mørke, bider tænderne sammen så hårdt,
at han hører dem knase. /---/ Han vågner igen, da han hænger oprejst
på pælen, hans fødder er sømmet fast, hans arme bøjet bagud og
fastsurret, en galge er rejst ovenover ham, og en løkke omslutter hans
hals, men så løst siddende, at han ikke ved hoved bevægelser kan kvæle
sig selv. Smerten er som en rasende ild i hans krop, som om luer fortærede
hans kød i uafbrudte angreb, han har munden fuld af blod."
Sjovt nok er svenskernes fremfærd i Skåne,
Halland og Blekinge i den sidste del af 1600-tallet blevet systematisk
fortiet i svenske historiebøger. Om det skyldes skam, eller om der er
tale om historieforfalskning, er uvist, men de danske historikere har
aldrig fortiet, hvad der skete i denne blodige tid, hvor svenskerne
underlagde sig de tre landsdele med unødvendigt hårde metoder.
© 1996 Jonny Ambrius & Strömbergs
Bokförlag AB
|