Helleristningerne fra Kivig
Fra Martin A. Hansens Orm og Tyr (1932). Træsnit af Sten
Havsteen-Mikkelsen
Kivig
er et fiskerleje der hænger
i klitterne ved Hanøbugten i sydøstre Skaane. Snævre gyder, et
virvar af smaahuse, røde mure og hvide, malet bindingsværk. Et
stykke tærnet bomuldstøj. Sildelugt og syrenduft.
Langs bugten her ligger store grønblaa strandvolde. De er af
sand. De runder sig blidt ved Kivig, traadt til af folkemængder.
Her holdes fra gamle dage støre markeder. De kunde for den sags
skyld stamme helt fra bronzealder. Der var dengang en
handelsplads her. Bronzealders malede skibe med de lange snabler
er vel løbet ind ved Verseaaens munding. De førte ikke sejl,
men blev roet. De kom som store tusindben ude paa den blaa silke.
Hanøbugten hører til vandene som strækker sig om Skaanes sydøst-hjørne, udenom Sandhammeren og
Kaasebjerg, paa hvis
højde vikinger byggede det mægtige dødsskib, med kursen lagt
mod Valhal i sydøst, hinsides havet, skibssætningen, Ales
stene. Er mon noget andet nordisk farvand saa dybt blaanende?
Landet hernede inden for de jadegrønne strandbakker, Jerrested
og Ingelsted herreder, har et stokværk himmel mer, syngende
lyssale højt over svanernes vej. Skaanes digtere maatte kalde
landet attisk.
Verseaaen kommer oppe fra den skovrige Linderødaas og strømmer
gennem glade dalgange som østpaa breder sig mod Hanøbugten.
Udløbet er lidt nord for Kivig. Men sønden for Kivig igen gaar Stenshoved som en graa skibsstævn ud i havet, brat ned, over
hundrede meter. En fremmed. Dog over kullen er der i forsommeren
en hvid dis, blomstrende vildæbler og vildroser.
Inde i det højere land, hvor aas og kulle mødes, dækket af
lunde, ligger det gamle valfartssted, Sankt Olav, navnkundigt
engang, med helligkilde og undergørende Olavsbillede. Her er en
stor gotisk kirke der indeni gløder af farver. Helgenen holder
sin økse i haanden, men løst, man kunde tage øksen ned, til
magisk brug. Olav ser paa en med et fugtigt blik, følelsesblød
og gotisk.
I hjørnet mellem kulle, aas og havbugt ligger et lunt landskab,
som godt et par aartusinde før Kristus var velstaaende. Jorden
var let og rød, indbydende som farvandet udenfor.
Ved Brederør tæt syd for Kivig er der gravfelter fra den tid.
En af disse grave er den største og mærkeligste bronzealdergrav
i Norden. Det er en stenrøse, ikke særlig høj nu, men
umaadelig udstrakt saa den snildt kunde dække en almindelig kirkegaard. Den har endda været større. Gennem lang tid brugte
egnens folk løs af stenene. Det er runde marksten, i størrelse
fra en fodbold til op mod et tyrehoved. Det maa være denne røse
der har givet stedet navn, Brederør. Svenskerne kalder ofte
slige stengrave »rør«.
Mindre
røser af den art er almindelige i Sverige, i Norge er der ogsaa
mange. Her til lands ses de sjældent, uden for Bornholm, men
alligevel er de ogsaa almindelige her. Kærnerne i de store
bronzealderhøje er ofte røser.
Kivigrøsen faar en til at tænke paa Ægyptens pyramider. Den er
ogsaa en fjern ætling af dem, trods sin størrelse en beskeden.
Den er nærmere i familie med den ægæiske kulturs kuppelgrave,
som den døde i Kiviggraven maaske selv har set.
Under stenhøjen fandt man allerede for 200 aar siden en stor
stenkiste, 4 gange i meter. Et ubrændt lig har været begravet
her, og graven er altsaa fra ældre bronzealder. Kisten bestod
oprindelig af 8 smukt tilhuggede, næsten kvadratiske stenheller.
Flere af dem fik efter fundet en urolig historie, et par sad en
tid i en bageovn, en tredje var i mange stumper indemuret i et kværnhus.
Paa den indvendige side af hellerne er der indristet billeder.
Det var den døde der skulde se dem. Gravbilleder af den art fra
bronzealder er der kun faa af, og Kivigbillederne overgaar langt
de andre i fylde og skønhed. Og trods slægtskab i teknik,
konturristning, hulhugning, adskiller Kivigbillederne sig ogsaa
klart i stil og delvis i emner fra de meget almindelige
helleristninger, som bronzealderfolk huggede i løse sten eller
vandrette klippeflader. Kivigbillederne har et arkaisk præg,
fattigere end den ægæiske kulturs billedformer, men
tilsyneladende med træk fra den. En elegant tør naturalisme,
dygtigere gjort og strengere end de ukunstlet livfulde
helleristninger.
Flere heller er delt i friser, hver med sin billedkomposition,
sjælden her, men almindelig i minoisk-mykæisk kultur, som nu
gik paa hæld, rendt over ende af de ældste grækere. Paa en
helle er tegnet en pyramide eller kegle paa plint, med
helligøkser ved siden. Kultbilleder med pyramider og
helligøkser kendes fra tidsalderens Kreta, men ikke fra andre
nordiske helleristninger. Der er ogsaa friser med mærkelige
dansescener. En af dem er gengivet foran. Otte dansere, maaske
kvinder, bevæger sig mod en mand med en tamburin eller et andet
instrument i haanden. Danserne ligner søløver, eller de skal
forestille fugle. Men de ligner grangivelig ogsaa minoiske
kvinder med frygisk hue. Et andet sted ser man lignende dansere
nærme sig et alter fra to sider. Ganske lignende billeder af
hellig kvindedans kendes f ra vægfresker i ruinerne fra det
datidige Tiryns og Mykene. Men den døde har ogsaa kunnet ligge
og se paa hjemmekære motiver. Her er lurblæseren. Luren er
endnu den ældre type, som staar dyrehornet nær, vi er ikke
kommet saa langt op i bronzealder, at luren er blevet den
vidunderlige slyngplante, som pryder vore smørpakker. Og her er
ældre bronzealders store helligsymboler, brugt af alle, solhjulet, skibet, hesten, den ægsvungne
Gudeøkse. Der er paa
en helle to store solhjul, saa pedantiske i cirkelslaget som et
cykelhjul. Man gætter paa at det ene er solens, det andet
maanens symbol. Og der er hestene, de herlige helligdyr.
To trækker en vogn, styret af en gud eller en præst. To andre
hingste kæmper, de er gengivet her. Hestekamp var en herlig
fornøjelse for mænd lige fra hin tid til langt op i
middelalderen, men oprindelig ogsaa en hellig. Vi skal ganske
vist siden i et glimt se, hvordan heste til sin græmmelse ,aa
vige for skibet som soltransportør, et stykke op i bronzealder.
Men til gengæld synes mankedyret paa en eller anden
hemmelighedsfuld maade allerede da eller først i tusmørketiden
op over jernalder selv at være blevet gud. Sleipner, dødshesten, Odins ganger synes engang selv at have været gud,
dødsgud. Den overlevede Odin som helhesten. Men den kønslige
gud Frøj, der har flere ophav, stemmende med hans natur, har
vist ogsaa blandt disse baade den vrinskende hingst og
pladshjorten. Som Fakse blev han dyrket paa enkelte norske gaarde
helt op til 1800, eet sted endnu længere. Fakse er hesten. Og de
tidlige kirkemænd saa skarpt nok gudernes farlige
hesteskikkelser. Hesten blev uren, ingen maatte æde det gamle
offerdyrs kød. Et dyrs mytiske urenhed fortæller at det engang
var helligt. Og kærligheden til heste kunde man ikke tage fra
senere tiders bønder, de kunde ikke selv flaa en hest, den var
uren, men det urene løftedes op i en ædlere hellighed: man
slagter og æder ikke sin bedste ven, man flaar ham ikke.
Hestene i Kivig er i stilen beslægtet med den berømte lille
hesteskulptur der sammen med solvognen blev fundet i Trundholm
mose i Odsherred, omtrent fra samme tid. Den er bedre. Hvorfor
omtales Trundholmhesten ofte som »ubehjælpsom«. Den er et
ædelt stykke, stammer vel ogsaa fra syden, men har faaet mange
føl paa senere tiders manglebrætter.
Der er gjort mange skarpsindige
forsøg paa at tolke Kivigbillederne. Ingen har fuldendelsens
skønhed. Der er stadig meget man ikke forstaar. Skønt lunken er
den bedste tolkning nok fortsat den almindelige, at den døde har
faaet symbolerne med for at kunne styrke sig ved dem. Han fik
billeder med af de hellige jordefærdsritualer. Meningen er da at
graven er den dødes bolig, i alt fald en tid. Men man kan ogsaa
gøre sig en anden forklaring, nemlig at graven, enten kisten
eller højen, er et billede af hele universet, set fra det sted
hvor guder og døde mødes. Dødesjælen bor da ikke bare i
gravens lukke, men i den store verden som holdes i live af guders
og menneskers fællesskab i kulten, hvorom alle billederne
fortæller. Vi skal indrømme at denne tanke er svær at
begrunde, den passer nok til helheden, men bekræftes ikke af
enkeltheder. Den fremsattes, fordi man i alle de store
bronzealdergraves natur synes at spore en modsigelse, der først
ophæves af ligbrændingen. En konflikt mellem tanken om graven
som hjem og tanken om et dødsrige, mellem dødekult og gudereligion.
Bliver vi foreløbig ved sikrere træk, der sandelig ogsaa kan
føre viden om, saa kan man først bemærke, at billederne som
her er ristet til fyrstens ære, og en rig og stor høvding maa
han have været, tydeligt nok slutter sig til kæmen i den
hjemlige tro. Men de tegninger af ekstatisk frugtbarhedskult der
er almindelige paa helleristninger mangler her. Kivig er
strengere, mindre naiv. Af Kivigbillederne kan man slutte at der
har været et skel i tænkemaaden, trods fælles
grundforestillinger, mellem de mægtige, vidtberejste handelsmand
og de mere stedbundne agerdyrkere. De første har haft et
internationalt snit. Kivig- billederne indeholder fremmede
mytiske elementer som maaske aldrig blev allemands. Men for
købmændene var det ogsaa et held, at de mægtigste hjemlige
symboler egentlig ogsaa var internationale. De nordlige og
sydlige kulturer har i bronzealders frodige tid meget fælles.
Verdens vægge er videre end i nogen følgende tidsalder, indtil
vikingernes stormløb skyller ud over Europa.
I Kivig blev der begravet en fyrste, en større verdensmand end
jernalders smaakonger. Det skete ikke saa forfærdelig længe
efter at Odysseus var kommet hjem til Penelope paa Itaka efter
sin lange omflakken siden Trojas fald. Og det skulde ikke undre
om høvdingen og hans rister selv engang havde været nede i de
egne og mærket Poseidons ryg under kølen.
Forsvenskede stednavne ændret
|