SJÆLLANDSK-SKAANSK
Af Thorkild Gravlund. Fra Bygd. Tidsskrift for oplysning
om folket. (1. årgang, 1929). Også optrykt i Dansk Bygd III
(1930)
I.
Det sydskandinaviske Rige, der i Oldtiden samlede vore Landsdele i den
ældste Rigsenhed indenfor det Verdensomraade, hvorfra Paavirkninger
hertil er tænkelige, var paa mærkelig Maade opbygget af tolv Lande,
Landsdele: fire mod Øst, fire mod Vest og fire i Midten.
I Øst: Halland, Skaane, Blekinge og Bornholm.
I Vest: Vendsyssel, Nørrejylland, Sønderjylland og
Nordfrisland.
Midterst lå Sjælland, Fyn, Lolland og Falster.
Dertil nogle Øer af Herredsmagt: Møen, Samsø,
Langeland, Ærø, Als og en Mængde mindre Øer, Aakandebladene i
Danmarks Rigsvaaben.
Det Rige var saa kunst-ret sammenføjet, at det kunde
have været tegnet som Felter heraldisk i Skjoldet.
Og billedligt kan det danske Vaabens tre Løver ses
som de tre Landegrupper –
Hjærterne, Aakandebladene, som Øer mellem dem.
De tre Løver: Skaane, Sjælland og Jylland med
Skaanske, Sjællandske og Jyske Lov, dannede det første Rigs-Lav udaf
deres Landsdeles Samling.
Skaaninger, Sjællændere og Jyder var vor Verdens
tidligste Landbyggere.
Og vort Rigslav holdt sammen i nogle Tusinde Aar som
et mægtigt Kulturhele af Hjemstavnsbygder.
Det førtes gennem Stenalder, hvor de rige, enkle
Flintvirkes Vaaben viser ensdannet Stil – og det førtes gennem de
følgende Metaltiders mærkelige Kulturskifter.
Sydskandinaviens Folk, Danerne, drog sammen paa
Vikingetog og Udvandrerfærd, ud at vinde Verden: de gamle øvede
Landbyggere gik mod nye Lande.
Skaaninger og Sjællændere rejste i Fællig med
Jyderne det store Folkeværn for Jylland mod Syd: Danevirke, hvoraf en
Del endnu i Folkemunde kaldes Skaaningernes Del.
Saa stred de i trolig Flok mod Vender og Hanser og
mod hvem der kom for. Imod hverandre stred de nødigt.
Men Kampene førte alligevel gennem Aartusinder
dertil, at Halland, Skaane og Blekinge skiltes fra Danmark – og siden
Sønderjylland.
Det mægtige sydskandinaviske Rige, det første der
var, staar ikke mere ved Magt.
Dankongen kaares ikke paa tre Landsdeles Ting.
Skaanske, Sjællandske og Jyske Lov er skilte og
gælder ikke mere i Rigsdag.
Men de tre Løver staar stedse i Vaabenskjoldet –
og den Folkemagt, der rejste det store Danerige og samlede Folkene fra
Hallandere og Gønger til Angelboer og Friser, lever endnu dulgt i dansk
Sind.
– Skaane skatter og skylder Sveriges Rige af Penge
og Korn. Skaanes Korn og Sveriges.
Men hvad Skaaninger frembringer af deres karske, rige
Sind, deraf skal de ogsaa skatte til Danmark.
Ligesaavist som Sverige trænger til Skaanes
Afgrøde, trænger Danmark til Skaaningernes Livslyst, til gamle Skaanes
Aande.
Det er aabenlyst og let at se.
Her ligger Sjælland som det altid laa, midt mellem
de to Fastlande, Jylland og Skaane. Sjælland drog Næring af begge.
Deraf blev dansk Kultur, og deraf blev København. I København samles
ihvordan Verden staar og Stater stilles: Jyder og Skaaninger.
De to er ikke hinanden helt ulige.
De har stærke og stridige Viljer. Virksomme Sind.
Ensomme Tanker.
De er Enere. De er ikke Flokmennesker som
Sjællændere. Men som Enere er de netop forskellige.
Jyden magter Sorgen og al Livsens Tynge. Ingen
Tragedie er saa dyb, at ikke Jyden med Dødsmod staar rede til at gaa
tilbunds i den. Der er ikke saa vild en Ve, at den skræmmer Jyden fra
det, han vil. For Jyder drages af Tungsind, som Mennesket drages af det
bedste og dybeste i sig selv.
Saa kommer Skaaningen. Og Skaaningen magter Glæden.
De skaanske Farver og det skaanske Spil er det lysteligste jeg ved. Jeg
ved den Sjællænder, som glad offrede den højeste Musik for en rigtig
smældende skaansk Bondehopsa. Ja, hvad giver man ikke for at blive glad –
glad som en skaansk Dans. Den er Springet fra knusende Tynge og ind i en
kvidrende Kæde. Den er enkel oprindelig Livslyst – saa sjælden
er den.
Hos Jyden er Livslysten stille, Glæden spæd og bly.
Dansen lidet æggende, fuld af barnlig Enfold. Den skæmtende Vise mere
bitter end kaad, mere mild end glad. Kun Salmen luer af Ild og
Kampkraft.
– Skaaningen kan som Ener være baade træg og tung
som nogen Jyde – men mig synes, det skaanske Sind har en egen Gave for
Glæde.
Jyden stiller sig tit køligt udenfor den samglade
Flok, Sjællænderen er altid bundet midt inde i den. Men Skaaningen
kommer udefra, sætter ind med et Sæt og er med i Flokkens Liv.
Det skal der folkeligt en egen Gave til.
I Sammenhæng hermed kender vi hos Skaaningen den
stærke Trang til skinnende Lød – en Fryd der frelser fra Enerens
Tungsind og ensom Ve.
Skaanske Farver er Fryd og Dans.
I den rige skaanske Hjemmevævnings Almuestil skal
der være syv Farver i Aaklædet. Der danser blaat og rød med hvidt og
grønt, en Bondedans baade vældig og vild, saa man helt sorgløs bliver
lykkelig derved.
– Kunstig Kunst nyder man som kunstdannet
Smagsdommer uden oprindelig skabende Enfold. Men et gammelt skaansk
Væglagen, det er mere end Kunstnyden – kunstrig Kunst er Nyden.
Folkekunst eer Lykken ligetil. Man skaber selv, mens man ser.
Hvor fangede disse træge Bønder al denne lystelige
lød?
– Jeg stod engang ovre i Skaane og saa paa en stor
Samling Flintoldsager. Denne Flint er ikke graalig og sort som den
sjællandske og jyske, den har en egen skiftende, skinnende Lød: blaa,
rødlig, gul –.
Jeg blev gjort opmærksom derpaa af min Rejsefælle,
som dyrkede Museets Vævning: Se Skaaningerne har da altid kendt de
skinnende Farvers Spil!
– At en oprindelig Ævne hviler paa noget dybt
stedfæstet, ved vi, og oprindelig er den skaanske Livsglæde.
Stedbundet er den i fuldt Maal, den er avlet og ikke indført, men den
kan udføres og sættes ind i Flok, hvor Skaaninger træder til ...
Dansk var den gennem Tider og sjællandsk slægtet.
Af den skaanske Livsglæde kræver vi Skat hos
Skaaninger!
– – –
Mellem Jyder og Skaaninger staar Sjællænderen som
Karl for sig.
Sjællænderens Livshu er ikke Tungsindets og ikke
Glædens, men Hverdagslunets, det ukuelige.
Ingen Folketype har baaret saa tunge Byrder i Krig og
i Fred som Sjællænderne. I Krig har de som ingen andre maattet stride
paa hver en Val, Daneriget til alle Tider har haft. Tilsøs og tillands,
altid var Sjællændere med, aldrig slap de fri for noget af Danskens
Møje. I Freden blev Statens Byrder med Hoveri og Stavnsbaand lagt
tungest paa dem, der sad Tronen nærmest. Det fik være som det skulde:
det sjællandske Lune holdt ud.
Vi kender alle den Sjællænder, der hedder Jeppe paa
Bjærget, han er en lun og vittig Mand, hvad enten han finder sig i
Baronens Seng eller paa Møddingen. Men vi kender ikke helt
Sjællænderen, hvis ikke vi har haft ham som Fælle og mødt ham som
Folk. Han holder af Folk.
Derfor skaffede han sig saa god en Omgang. Jeg tør
sige: de mest udsøgte, i Sjæl og Sind videst spændende, Gæstevenner:
Skaaninger og Jyder.
I mangt staar Sjællænderen vist Skaaningen
nærmere, end han staar Jyden. Alligevel har Sjælland holdt bedst fast
ved Jylland skønt Kampene ved Grændsen var mangefold her og
Livsmodsætningen dybere.
Overfor Skaaningen er Modsætningen mere jævn.
Sjællænder og Skaaning, det er som to brede
Bønder, rette Kornbønder, der staar i hver sin Gaards Luge og taler
gammelt, ja gammelt, selv om de drøfter det sidste ny, for saadan har
de staaet alle Dage. Og snøvler lidt i Maalet, det gør de begge. –
Men Skaaningen havde i Folkemunde Ord for at være en
stor Grødelsker og ligner deri særligt Fynboen, om hvem det samme
siges. Fynboen mimrer vellystigt med Munden, naar han gaar forbi en
Boghvedemark, hvoraf der skal blive Boghvedegrød.
I en ældgammel Vise om danske Folkesind hedder det
om Fynboer: »De altid ønske og bede, at Grød maa Plage hedde«. –
Saa var Livet taaleligt.
Men den grødelskende Fynbo med sit særlige Hang til
Velvære og Hygge er ogsaa vor mest Viljespændigste, rekordsættende
Folketype.
Det forekommer mig, at Skaaningen har tilsvarende
Træk i sine Farver og sit Spil. Der er Glæde og Gny.
I Folkemunde holder vi os til Glæden ved Grød
alene.
»Din Skanings Grøtbod« heddet det skæmtende
blandt Søfolk.
Og Blekingboen kvæder i et lille Nidvers:
Skaaning, Skaaning, Grøtabuk, Grøtabuk o. s. v.
Men Skaaningen haaner til Gengæld Smaalændingen,
fordi han kun faar Havregrød af sin magre Jord:
Smaalænding, Smaalænding, Hafregrød, Hafregrød,
bara Gnäller, men aldrig Gräder. (Der vanker ikke Fløde til!)
– Sikkert har Skaanegrøden – med Fløde –
været den bedste, saa god som den fynske: »den klumpehaarde søde
Grød, der kan paa Love mætte, den dyppes tit i Smør og Flød, jeg kan
det ej forgætte«. Som det lyder i et fynsk Digt 1671.
Til alle Tider har Grød været god næring blandt
Danske. Og de, der ingen Grød havde, haanede dem, der havde meget, og
de haanede igen dem, der havde mindre.
Grød var af gammel Tid Tegn paa frodige Agre og
Livslyst. –
– Et svensk Blad skrev nyligt om den
»livsbekræftende« danske Kultur, som Skaaninger kendte sig i Slægt
med, da de røstede mod Spiritusforbud:
Ja, de gamle Kornlandes Folk kræver alt, hvad Kornet
yder, ikke blot Grød, men godt Øl og Dram.
Har de Uret deri? Nørre Jylland vilde maaske svare
som Smaaland –
eller hvor man vil nægte sig Kornets Glæder.
Og de har Ret hver for sig ud af sit Land: Kornland,
Hedeland, Skovland, Fjældland.
Det er Landet der røster her.
Men Spørgsmaalet gaar dybere end Afholdssagen.
De gamle Kornlande vil ha deres Glæde fri. Folkene
vil flokkes med Lyst og svare til Livet og Kornet i lykkeligt Lag.
Nødigt stiller de sig som Eneren udenfor det glade Lag og nægter sig
noget for en ukendt Mængdes Skyld.
Kornlandenes Folk, de kaarer sig Flokken, den
samvillende Ring – og de svigter maaske derved den større Mængde,
Menneskene i Flæng.
Ødelandsfolk de vil frelse den spredte Mængde i Hob –
som de selv boer spredt – og de svigter koldt Flokkens Livslyst.
Ikke blot naar Talen er om Drik og lystigt Lag, men
ogsaa i Tro og Tanke ser de Mængden, den almene, før Flokken, den
stedgivne.
– Hvert Land havde fra gammel Tid sin Lov – og
det er Ret, det er Sanning til alle Tider: Skaanske Lov, Sjællandske
Lov, Jyske Lov.
Dansk Liv spænder over baade Kornland og Hedeland.
Men Sjælland og Skaane – omend skilte – hører
Kornet til.
II.
Efter Nordslesvigs Genføring til Danmark har Spørgsmaalet om Folkearv
mældt sig paany for Sydslesvig.
Saa kan der siges: Naar I vil kræve Sydslesvig
tilbage til Danmark, hvorfor kræver I da ikke ogsaa Skaane, Halland og
Blekinge?
Saadan siges der fra pædagogisk og politisk Side, og
Altyskerne siger det samme. Der menes, at det hele skal være lige
umuligt.
De ved ikke, hvad Talen er om, naar de sætter
Sydslesvigs Kamp mod Tyskheden jævnsides med Skaanes Overgang til
Sverige.
Vore uafladelige Kampe mod Tyskere –
udadtil og indadtil – er af en hel anden Slags end vore vekslende
Krafttag med Sverig. Sydslesvigs Stilling til Holsten og Skaanes
Stilling til Smaaland er sletikke at sammenligne.
Blot ett historisk Træk vil vise det.
Naar Krigen stod mellem Danmark og Sverige, og
Hærførerne faldt ind fra Skaane i Smaaland eller fra Smaaland i
Skaane, saa gik det ud over Bønderne begge Steder, ihvordan Sejren
blev. Og saa fører disse Grændselands Bønder en egen Politik, der
vist ingenlunde er almindelig blandt Grændselande: de slutter imod
Landsherrernes Vilje: »Bondefred«. De vedtager at ville vare
hinanden ad, naar Herrernes Overfald er ivente og kun at ville følge
deres Landsherre i Fejde til Rigsgrændsen, aldrig hærge hinandens
Land.
Saadan Bondefred kendes flere Gange i Historien og
hvilede maaske paa ældgammelt Hævd, da den kom frem i Statspolitik.
Bondefred nævnes, saavidt jeg véd, første Gang 1516, da den sluttes
mellem Skaane-Blekinge og Smaaland. I 1564 slutter Gøngerne og
Værendboerne, (de nærmestboende Skaaninger og Smaalændinge) Bondefred
paa Hjortsberga Ting. I 1657 er der ogsaa Bondefred.
Præsterne velsigner Folkevedtægten, Kongerne bander
den. Men Skaaninger, Blekingboer, Smaalændinge – Gønger og
Værendboer – laver deres egen Skandinavisme, som den baader dem bedst
uden Hensyn til Herretrætte.
– Bondefred kendes ikke mellem Slesvig og Holsten.
En saadan fri folkelig Sammenslutning er her umulig, utænkelig. Slesvig
og Holsten kunde kun tvinges sammen ved Herremagt, aldrig ved Bondefred.
Skaaning og Smaalænding slutter trøstig deres
Vedtægt. Naar det er sket, sætter de sig hen og synger lystige
Skæmtevers om hinanden:
Skaaning, Skaaning, Grøtabuk – – Smaalænding,
Smaalænding, Hafregrød, Hafregrød o. s. v. –
Mellem Slesvig og Holsten var der altid Kamp, aaben
eller dulgt – aldrig i historisk Tid Fred. Og nu staar Kampen stridest
i lange Tider. Derfor høres ingensinde Slesvig og Holstener at skæmte
med hinanden. Der kendes ikke Folkevid og lune Vers mellem dem –
kun enkelte bitre Ord om tysk-holstensk Pralen. De to Stammer vil ikke
vide af hinanden at sige som jævnbyrdige Folk.
Slesvig er ved tysk Hof og holstenske Herrer tvunget
ind under Holstens Førervælde. Slesvig fik holstensk Stempel i Kirke,
Retssal og Skole, men ikke godvilligt. Slesvig maatte i Aarhundreder,
siden Reformationen, bøje sig og blev overfor Holsten til det
laverestaaende Land, hvor Folket nu nødigt mæler et Ord om sig selv,
ejheller om andre.
Sydslesvig har dansktalende været under tysk
Kirkesprog længere end Skaane under svensk.
Alligevel vender de sig nordpaa dernede, alle der vil
hævde Hjemstavnsretten til at leve som frit Folk.
Men Slesvigere maa altid kæmpe for den Ret.
Skaaninger har deres Hjemstavn fri. Det er Forskel.
Skaane, Halland, Blekinge, Bornholm ligger som de laa
med Vendsyssel, Nørre Jylland og Slesvig i Ring om de danske Øer: Ring
i dagligt Samvær uden nogensomhelst Modstilling til deres Stat.
Men Slesvigere, aldrig saasnart faar de Samfærd med
Norden, før de er i Kamp med Holsten og Altyskland. –
Skaaninger kommer fra det Folk, vi sætter højest.
Hvad der end er sagt og tænkt og stridt mellem Svensk og Dansk:
Svenskerne er for os et højættet Folk. Tysken mangler Svenskens Vilje,
først og fremmest sanddru Vilje i Samfærd. De ligner kun hinanden i
det eneste, at de hver har taget et Stykke af det gammeldanske Rige.
Men der er den mægtige Forskel, at Skaane
blev Overgangsleddet for os til svensk Kultur, mens Slesvig altid var en
lukket Dør til tysk.
Det er sagt tit, at Slesvig var Overgangsled til tysk
Kultur, men deri er et vrangt Syn som saa ofte i Slesvigs Sag.
Skal vi møde den tyske Kultur, maa det være ad
andre Veje end de folkelige Vandringers. Der gaar ingen tysk Kulturvej
over Slesvig, Sønderjylland. Sønderjyden er mærkelig uden dybere
Samliv med tysk Aand.
Det var og er Sønderjydens folkelige Opgave at lukke
Norden og dæmme op for den tyske Folkeflod. Men det er Skaaningernes
folkelige Opgave at aabne Nordens Veje og rejse et nordisk folkeligt
Samhold paany.
Vil Skaane, rejses der et nyt Nord i vor Tid. Og har
ikke Skaane Viljen dertil, saa nytter det lidet at tale højt om nordisk
Samvirke.
Det er ikke Politik, det gælder. Nordmænd kan være
trygge. Vi har Parlamentarisme mer end godt og skulde hvertfald nødig
aabne Vej for mere.
Det Norden, vil vilde kende nu, er et Folketog for
folkeligt Særeje, for Hjemstavnsviljernes Frigøren i nordisk Aand.
Dette Folketog børjer – – maa jeg for en enkelt
Gang slippe for at bruge vor Germanisme: begynder og tage det svenske og
gammeldanske Ord børjer i min Mund: Nordens Folketog børjer i Skaane.
Det skaanske Hjemstavnsvirke er ikke Krigstog, som
Sønderjydernes er og maa være, men et Fredstog for alle nordiske
Landsdeles Særeje. Skaane staar som den nordiske Landsdel, hvor
Hjemstavn forskes, skildres, lovsynges og udvikles rigest.
De skaanske Højskoler lægger, i Modsætning til
vore, den største Vægt paa dette Felt, Hjemvirke.
De skaanske Digtere synger – ja, mere, de flokkes
og synger.
Skaane udvikles med fuld Viden som Hjemland.
Nordens Hjemlande skal stande i dette Folketog.
– – –
De nordiske Folk har dybest set altid stræbt for at
være i Følge.
Vore Krige – var de ikke Mandjævning, Fortidens
Idrætsstævner, mere end Fjendens Kamp?
Vi fulgtes i Nød og i Fryd. Hinanden nærmest gik
Skaaninger og Sjællændere. De søgte ogsaa tilbys sammen.
København – Kongens København – er ikke blot
jysk, men ogsaa en skaansk By. Derfor maa den ligge paa Sjælland.
Over det skære Sund følger vi hinanden, og der gaar
Skæmtord imellem os. Det er Tegnet paa, at Folk kendes ved Folk. Hvor
der ikke gaar Folkevid mellem Bygder og Lande, dær er Øde eller Had.
Men mellem os er der gammelt Gilde med Moro paa begge
Sider Sundet.
Oppe ved Helsingør paa Kronborg, gaar vore Soldater
og øver sig i svensk Kommando. Og Karikatur kan Sjællænderen ikke dy
sig for. Kommandoen lyder paa Kronborgsvensk saadan:
»Fløjselskapet tilhøgra, trasker ligeud – de
andre Selskaper: høgra Sving.
Selskabet trask!
Inte nyw – –
å hellerinte nyw – men precis nyw–w!
Olika – lika – olika – lika . . .«
Saadan kommenderer menig Mand paa Kronborg.
–
Skaaningerne derovre holder sig lystige over vor Maaben, naar vi ser
noget stort – de kender vort Sving.
– Nogle Danskere er ovre at se Lund Domkirke:
Næ–æ, hvor den er stor, siger de. Hva er den
bygget af. Hvem har bygget den?
Skaaningen gengiver det med sit alvorslune Fynd i
Skæmten.
Man siger ogsaa derovre paa Dril, at vi ligner
hinanden fra den Tid, vi havde samme Konge.
Ikke blot i saadanne aabenbarlige Ting, som at vi
begge raaber Hurra tre Gange gentaget, hvor Svenskerne gentager Hurraet
fire Gange. Ogsaa i det skjulte kendes det.
Naar en gammel Kone i Skaane har for Skik at spise
Sødsuppe før Steg til Middag, siges ogsaa det at være Lævn fra
Samkongers Tid. Danskerne bærer sig saadan ad. Og ved det gamle
sjællandske Bondegilde fulgte Fisken efter Grøden.
Skaaningerne kan drille til begge Sider.
Hvorfor er Lunds Studentmössa hvid udvendig og rød
indvendig, hvor Upsalas er blaa.
Jo, vi gemmer den røde Farve! sa en Lund-Student
engang til mig – med det drillende Lune, som vi begge kendes ved.
Nu hænder det, at dette rødhvide, der ogsaa er
stærkt i skaanske Folkedragter, slaar saadan igennem hos Skaaningen, at
Stockholmeren bliver lidt stødt. Især da, naar han ikke forstaar
Skaansk. Det er særlig slemt i Telefon. Saa klager Stockholmeren:
»Aa, de Skaaninger, de kan inte tale Svenska.«
Men er det saa sært, om Skaaningen ikke altid er
stiv i Upsvensk, hvis det har sig, som Stockholmeren siger:
»De Skaaninger, der er i Köpenhamn Natten mellem
Fredag og Tirsdag.«
– Skaaningen er med gode Varer og rige Ævner
værdifuld i Sveriges Rige – med gamle Vaner og sære Sindets Drag
endnu knyttet til Dansk.
Det bliver ikke anderledes.
Men ved Skaanes Overgang til Sverige skete der det ogsaa for os heldige,
at Skaaningerne fik Lov til at have deres gamle danske og nordiske
Landsinddeling i Fred, og at der stedse bliver holdt Hævd over den.
For Svenskere er Landsinddeling en højtdige Sag og
gælder overalt: i Hæren, i Universitetet. Svenske Folkegrændser
gælder for det de er –
og Svenskerne spiller ikke Klink med deres Landsinddeling og deres
Herredsinddeling, som Bureaukratiet har gjort hos os.
I Sydslesvig findes der ikke et helt Herred samlet
tilbage, knap nok i Nordslesvig. Byer og Sogne, ja Gaarde og Huse blev
splintret – spillet – ud til forskellige Jurisdiktioner. Og i det
nordligste Jylland, Vendsyssel, blev de gamle Herredsgrændser lagt om.
Uden Maal og Med blev Folkets Grændser, Hjemstavnenes Linjer, slettet.
Saa slemt gik det ikke i den øvrige Del af Riget,
men slemt alligevel. Vi regner ikke mere med Herreder, men med
»Dommerkredse«. Og vore Folketingskredse er bare Talhobe uden folkelig
Tydning.
Spørger man i Danmark Folk om, hvad deres Herred
hedder, vil man ikke altid kunne faa Svar.
Derimod kan man faa at vide hos enhver Gadedreng i
Lund, at han hører til Torna Härad, og han finder sig ikke i, om man
vil bilde ham ind, at han boer i Bara Härad eller i Oxie Härad. Nej,
nej, i Torna! – –
–
Barndomsmindet gror i dansk Digtning og Aandsliv. Men vi er ved at
glemme Folkets Minder: Bygden, Herredet, Hjemstavnen, der ikke blot er
et Hjem, men en national Sammenhæng i Rigets Kulturhele.
Da maa vi lytte til Skaaningen. Han synger endnu
Herredets Hyldningssang. Anders Østerling synger den i Idyllernes Bok.
»Till Skånes Härader en
hyllningssång
till gamla slätters gröna
dukagång.«
Det er Sangen til det hestopfødende Torna Härad, til Bara Härads
flinke Spindere, til Lugudes, Ingelstads og de andre sydskaanske
Herreders Ære.
Det er Hjemstavnsdigtning, dybt set, i rette Maal.
Den folkelige Viden om Grændseskel og den Kultur,
som sjælekendes ved disse, er det første og sidste i al ægte
Folkeopdragen.
Jord og Land skal ikke maales i Kvadratalen og
Kvadratmil, men i Mile af Grændser og Bygdeskel, i Værd af særgivne
Hjemstavne. Uden dem er Kultur kun Overflade.
Naar engang den store Vurdering af Jorden, af det
folkelige Jordværd maa foretages i Landene, der Verden over er stedt i
Vildrede for Bosted og Hjem –
da vil Skaanes Herreder vise Vejen, de rette historiske Grændsers Vej.
Den Vej fører først til Danmark.
Ikke ind under Jura og vor Parlamentarisme (hvis
Parlamentarismen lever saalænge). Sjællandske Lov og Jydske Lov er
ikke Skaanes Lov. Som Slesvig hører under Jydske Lov og Jyllands Arv,
hører Halland, Skaane og Blekinge under Skaanske Lov og Skaanes Arv.
Saadan ligger Landene, saadan er de skabt.
Men som nordiske Hjemstavnsfolk, Herredsmænd og
Landbyggere af Hedenold staar vi sammen i Folkenes Følge.
For saadan er vi skabt.
|