SKÅNE I DEN DANSKE TID
Af Knud Fabricius. Fra Skåne i
tekst og billeder (1958)
Det er en almindelig opfattelse, at den historiske udvikling regelmæssig
fører fra de mindre til de større politiske enheder, at stammer
smelter sammen til folk, og folk atter til nationer. Således gik det jo
også i det gamle Danmark, for Jyllands og Sjællands vedkommende, begge
steder var man i folkevandringstiden nået til en politisk enhed, der
samlede sig om de to kongesæder i Jelling og Lejre. Men for Skånelands
vedkommende, der dannede den tredje store enhed inden for det gamle
danske rige og bestod af Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm, er sagen
ikke lige så klar. Allerede ved midten af det 6te århundrede kendte
den gotiske historieskriver Jordanes navnene på en række skandinaviske
stammer, blandt hvilke »Bergio«, »Hallin« og »Liothida« o. s. v.
af moderne sprogforskere har kunnet stedfæstes til Halland og det
nordvestlige Skåne og identificeres med indbyggerne i det nuværende
Bjerge (Bjäre) herred, i Halland og i Luggude herred. Tre århundreder
senere ser vi en skånsk stormand, Osfrid, i en dansk konges følge
deltage i politiske forhandlinger med den karolingiske kejser. »Der
eksisterede altså ved vikingetidens begyndelse en slags politisk
forbindelse mellem Skåne og et rige i det nuværende Danmark« (Ingvar
Andersson). Men hvorledes denne forbindelse, der skulle vare i
halvniende århundreder, er kommet i stand, ved vi ikke, selv om det
ligger nær at mene, at vikingetogene mod vest, hvori skåningerne
deltog, har været en drivkraft til foreningen. Der findes heller intet
spor til, at der forud herfor skulle have gået en politisk samling af
Skånelands stammer til eet folk. Ingen historisk konge over Skåne er
kendt fra hine tider - selv om Saxo i sine sagn også omtaler skånske
underkonger - og i modsætning til Sjælland og Jylland findes intet
sted angivet som kongesæde eller kongegravsted. Da Wulfstan ved år 900
indgav sin bekendte rejsebeskrivelse fra Østersøen til kong Alfred af
England, meddelte han heri, at Bornholm havde sin særlige konge, og at
Blekinge var et svensk landskab. Men om Langeland, Lolland, Falster og
Skåne hedder det, at »alle disse lande høre til Danmark«.
Det er således muligt, at sammensmeltningen af de skånske bygder til eet
land først er sket efter foreningen med Danmark. Måske har selve denne
forening virket kraftigt til sammensmeltningen af Skånes forskellige
dele. I hvert fald kan dannelsen af et »Skåneland« ikke være meget
yngre end de skånske landskabers tilknytning til Sjælland og Jylland.
Dens ydre symbol var det landsting, som først mødtes ved Arnedal 5 km
øst for Lund, derefter på »Sankt Libershøj«, tæt nord for denne
by, og endelig på sine sidste stadier, indtil forsvenskningen ophævede
det, i »Allehelgenklostret« på bakken oven over Lund. Dette
samlingssted for Skåne var jævnbyrdigt med Viborg ting for Jylland og
Ringsted ting for Sjælland; her foretages kongevalg og traf man afgørende
politiske beslutninger for hele riget; her var Skånes øverste domstol
for søgsmål og retstrætter. Dens lov var længe uskrevet, men ved år
1200 opstod på privat foranstaltning »Skånske lov«, der må være
blevet vedtaget på tinget og sammen med de i tidernes løb tilkomne
retskilder havde gyldighed indtil 1683, da svensk lov og ret påbødes.
Skånske lov var affattet på skånsk mål, og skønt
skånsk i vore dage udgør flere dialekter, fra grænsen af »Opsverige«
mod nord til »Søndersletten« mod sydvest, hvor skånsk dialekt står
sjællandsk nærmest, synes det for tusinde år siden at have været
mere ensartet. Det stod sproget på Sjælland nærmere end svensk og
havde bevaret visse gammeldags endelser og former, som var bortkastede i
sjællandsk og jysk. Det var et typisk udtryk for en befolkning, som på
grund af sin afsides beliggenhed måtte være mindre påvirket af europæiske
strømninger end Danmarks øvrige provinser, og som derfor også i stærkere
grad end de hang ved gammel overlevering og med uvilje så på statslige
indgreb i sit hidtil ubundne liv. Jernbyrd holdt sig længere i Skåne
end i andre danske lande, og på landstinget dømte man fredløs ved »våbentag«.
Igennem en stor del af middelalderen giver Skånelands særpræg sig
derfor til kende i modstand mod de reformer, som kommer fra kongens
eller ærkebispens side.
Skåne blev nemlig i den ældre middelalder (ca. 1100)
sæde for den ærkebisp, der ikke blot fik Danmark, men en tid også
Norge og Sverige under sig. Hans sæde blev Lund, en by der er opstået
på Knud den Stores tid og måske efter kongeligt påbud som et dansk
London. Medens Helsingborg hidtil havde været den vigtigste stad i Skåne,
blev nu Lund en slags »metropolis totius Daniæ«, d. e. »hele
Danmarks hovedstad«, i hvert fald set fra gejstligt synspunkt. Det er
overflødigt her at minde om, hvorledes forholdet mellem den verdslige
og den åndelige magt efterhånden udviklede sig, fra den intimeste
forbindelse under Absalon og Andreas Sunesøn till de bitre ideologiske
fejder under Jakob Erlandsøn, Jens Grand og Esger Jul. Kongens magt var
mindre i Skåne end i nogen anden landsdel, hvilket også fandt sit
udtryk i, at ærkebispens jordbesiddelse langt overgik hans.
Man kunne derfor have tænkt sig, at Skånes
befolkning under disse stridigheder ville have sluttet op omkring ærkebisperne,
fordi de her kunne finde en mægtig støtte i deres modstand mod statens
stadigt voksende krav. Dette er dog ingenlunde tilfældet. Skåningerne
deltog ganske vist i de første Vendertog under Eskils ledelse og i de
senere tog under Absalons. Men der er ingen tegn til, at bønderne, og
for den sags skyld også borgerne, har følt sig interesserede i den
kamp for kanonisk rets gennemførelse i Danmark og den gejstlige magts
ligestilling med statsmagten, som Jakob Erlandsøn og Jens Grand førte.
Derimod viste almuen tænder, når dens skånske lokalpatriotisme og
dens sociale rettigheder krænkedes. Den rejste opstand mod Absalon,
fordi han satte sine sjællandske frænder til at styre sine skånske
ejendomme og ville gennemføre bispetienden og præsternes pligt til at
leve i ugift stand. Den rejste sig også mod Erik Plovpenning, da han
1249 ville indføre den skat på bønderne, som har givet ham hans
tilnavn. Også i 1260erne hører vi om opstande i, Skåne. Befolkningen
levede således op til den forskrift, som Skånske lov giver:
»Sæd er hos skåninger, de ærlige mænd:
De tog mod uret aldrig end.«
Men
på 1200-tallet var de skånske bønder ikke længere landskabets eneste
stand og endnu mindre dets første stand. Foruden gejstligheden med ærkebispen
som sit overhoved var en stormandsklasse, adelen, vokset frem, der med særlige
troskabsbånd var knyttet til sin herre, som ikke blot kunne være
kongen, men også ærkebispen. Endelig blev borgerne den tredje stand,
som fik voksende betydning, og ved Skanør opstod i tilknytning til de
store sildefiskerier det internationale marked, som førte købmænd fra
fjerne lande til Skånes kyster. Alle disse faktorer må have virket til
at føre europæiske kulturstrømme ind over Skåneland og at give livet
og samfundsformerne et mere moderne og mindre gammeldags præg. De nye
stænder trådte i forbindelse med og følte sig solidariske med deres
klassefæller i det øvrige Danmark. Skåningerne deltog i besluttende møder
for hele riget, både af politisk og faglig art, knyttede her personlige
forbindelser og må have bragt kundskab om forholdene i andre landskaber
med tilbage til deres hjemstavn. Foreløbig fik dog dette ingen
betydning for rigsenheden, da denne af andre grunde var i opløsning.
Den fuldbyrdedes i 1332, da riget ved pantsætning var helt i fremmede
herrers vold, og Skåne og Blekinge var tilfaldet den holstenske grev
Johan. Atter viste skåningerne deres gamle friheds- og selvstændighedsfølelse
ved at rejse oprør og indkalde den svenske konge Magnus Eriksson. Han
blev hyldet af skåningerne og føjede titlen »Skånes konge« til sine
to tidligere, Sveriges og Norges. Men han fik landet som pant af grev
Johan ved at udbetale pantesummen derfor, og retten til at indløse
pantet forbeholdtes »den, der måtte have retten dertil«. Der var
nemlig dengang ingen konge i Danmark.
Men der kom til sin tid en konge, Valdemar Atterdag.
Mens han arbejdede på at samle Danmark, sendte ærkebispen ham hjælp,
skønt hans konge, Magnus, samtidig var i forbund med Valdemars fjender.
Dette viser, hvor lidt tilfreds man i Skåne var med sin svenske konge;
man klagede over, at han i modstrid med sine løfter traf beslutninger
om Skånes styrelse i svensk rigsråd og trængte svenske høvedsmand
ind på de skånske slotte. Da Valdemar efter 27 års adskillelse
genvandt Skåne til det danske rige, var der indtruffet en
gennemgribende forandring med de ledende stænder, adel og gejstlighed.
De var og forblev fra nu af kongetro og rigstro. Hertil bidrog ikke
mindst forholdet til Sverige. Efter den kortvarige unionstid under
Margrete og Erik af Pommern var trekvart århundrede (1448-1523) opfyldt
af forsøg fra dansk side på at genoprette unionen med våbenmagt, og
efter en kort pause kom et århundrede (1559-1658) fuldt af krige mellem
de to riger. I disse to århundreder var Skåne gang på gang genstand
for indfald og hærgninger (af Karl Knutsson, Age Hansen Thott, Erik XIV
og Gustav Adolf), der var velegnede til at holde et nationalhad ved
lige. Det er således sagt om folkevisen om Tyge Krabbe, at den viser
den skånske adels iver for at værge landet og dens glæde over at
kunne bringe det svenske hovedbanner til København til ophængning i
Frue kirke (C. P. 0. Christiansen).
Om bondestandens holdning og stemninger over for
Danmark og Sverige hører vi derimod i denne tid meget lidt. Den var
desuden, især adelsbønderne på den skånske slette, sunket så langt
ned i afhængighed af de højere stænder, at den næppe havde synderlig
sans for offentlige sager. Thi det var kun et simpelt led i
selvopholdelsen, at man i denne tid kom ind på at slutte »bondefred«
mellem de skånske og smålandske grænsesogne, hvorved bønderne
forpligtede sig til ikke på egen hånd at gøre hinanden skade, men at
overlade sådant til de fejdende hære.
Ved middelalderens overgang til den nyere tid kom der
dog et øjeblik, da samfundsudviklingen i Skåne, ligesom i de øvrige
danske lande, syntes at skulle tage et helt andet forløb, end den havde
haft i de sidste århundreder. Højgejstlighedens stilling var
undergravet, og adelen var forhadt; modsat var borgerne i stærk vækst
og modtagelige for de nye tanker, som sydfra brød ind over Norden. Bønderne
i skovbygden, hvortil det adelige storbrug sjældent havde nået, var
desuden endnu i besiddelse af deres gamle kraft og ville - lige så lidt
som deres forfædre på Eskils og Absalons tid - »tage mod uret«.
Store samfundsændringer syntes at forestå, hvis de fik støtte fra
oven, fra kongemagtens side. Christiern II forstod dette; han omgav sig
med borgerlige rådgivere som borgmester Hans Mikkelsen fra Malmø og søgte
efter hollandsk forbillede at fremme det danske handelsliv; han viste
også forståelse for bøndernes ulykkelige kår. Forsøget glippede
vel, og Christiern II måtte gå i landflygtighed, men borgere og bønder
blev ham tro. Henrik Gøje forsvarede med borgernes hjælp Malmø for
kong Christiern i mange måneder, og Søren Norby gjorde 1525 landgang i
Skåne, hvor borgere og bønder på landstinget hyldede ham på
Christiern II's vegne og brændte en snes adelsborge og flækker af. Det
var den sidste gang, skånsk almue rejste sig mod overklasserne. Ligesom
i Absalons tid kom riget disse til hjælp, og den skånske opstand blev
slået til jorden. Dog bevarede bønderne i Nord- og Midt- skånes
skovegne deres gamle uafhængighed og selvfølelse.
Bevarede den skånske adel således sin politiske og
sociale magt, så længe landskabet var et led af det danske rige,
gjaldt det modsatte om den katolske højgejstlighed, som borgere og bønder
ligeledes havde villet til livs. Dette skyldtes, at åndelige kræfter
nu blev deres forbundsfælle. Allerede før Søren Norbys oprør brød
ud, havde tyske prædikanter på feddene ved Skanør, hvor det
internationale marked holdtes, forkyndt Luthers nye lære, og i
slutningen af 1520'erne bredte bevægelsen sig til Skånes nye hovedstad
Malmø. Klaus Mortensen Tøndebinder, Peder Laurensen og Frans
Vormordsen skabte her en lignende luthersk frimenighed, som den der
allerede fandtes i Viborg i Nørrejylland. Fra Malmø bredte kætteriet
sig til Skånes øvrige byer. Allerede under Frederik l's regering var
tiggermunkene uddrevne af deres klostre i alle byer.
Under hans søn, Christian III, blev Luthers lære
dansk statsreligion, og samtidig med ærkebispedømmets ophævelse
inddrages alle dets ejendomme og landklostrenes besiddelser til kronen.
De nye præster blev efterhånden alle uddannede ved Københavns
universitet, og selv om de fleste af dem var skåninger, var der mellem
dem et stadigt voksende antal fra øerne og Jylland. De blev kaldede af
de adelsmand, som havde patronatsret til de pågældende sogne. De
evangeliske præster, som i næsten halvandet århundrede sad i de skånske
præstekald, blev en kraftig støtte for rigsenheden. De var kongetro og
deres kultur var dansk.
Også om adelen gælder det, at den fra nu af havde
et stærkere dansk præg end tidligere, hvortil det bidrog, at mange af
dem også havde besiddelser i Danmarks øvrige provinser, så at de kun
til en vis grad kan betragtes som skåninger. Tiden fra reformationen
til Roskildefreden er noget overdrevet blevet kaldt »adelsvældens
periode«; den var i virkeligheden præget af forbundet mellem konge og
adel, men blandt rigets stænder var adelen den eneste, som havde
politisk magt og indflydelse. Adelen var lige så kongetro som præstestanden,
og den nåede i denne tid sin højeste blomstring, hvorom talrige herregårdsbygninger
i Skåne den dag i dag bærer vidne. Den skånske gren af den danske
adel satte sit topskud i Tyge Brahe, der var født på den skånske gård
Knudstrup, gjorde sin største opdagelse på en anden gård
Herrevadkloster og sin manddomsgerning på den skånske ø Hven. Men
andre medlemmer af slægter som Bille, Krabbe, Ulvstand, Thott, Rommel,
Barnekov og Valkendorf indskrev ligeledes deres navne for bestandig i
Danmarks historie.
De skånske stæder havde ligeledes en blomstringstid
i det 16de og begyndelsen af det 17de århundrede. Udførselen af korn
og fedestude voksede, og der fandt en stærk indvandring sted til Malmø,
Ysted, Landskrone og Helsingborg fra de øvrige danske landsdele, til
dels også fra Tyskland og Nederlandene. Også om byernes danskhedsfølelse
findes der utvetydige vidnesbyrd; her skal blot nævnes et, den række
billeder af de danske konger, som endnu pryder Malmøs rådhus. Om bøndernes
stemninger er det vanskeligere at udtale sig. Men det synes, som om det
folkelige had til Sverige, som Syvårskrigen, Kalmarkrigen og
Torstenssonfejden måtte fremkalde, da de skånske landskaber blev
genstand for blodige hærgninger, har knyttet disse landskabers befolkning
nærmere til Danmark. Under Syvårskrigen var det navnlig Halland og
Blekinge, som kom til at føle fjendens arm. Erik XIV har selv skildret
sin erobring af Rønneby i ordene: »Rødt som blod farvedes vandet i
elven, ... alle mænd sloges ihjel, så at mere end 2000 mand i staden kom
af dage, foruden en del kvinder og børn, som finnerne slog ihjel«.
Under Kalmarkrigen kom Gustav Adolf med sin rytterhær gennem Nordøstskåne
så langt ned som til Åhus ved Østersøen; staden Væ blev afbrændt,
men byttet faldt atter i danskernes hænder, da de overrumplede den unge
konge på Vidsø (Vitsjö) kirkegård. Og under Torstenssons krig, da
Gustav led en svensk hær erobrede hele Vestskåne lige til Malmøs
porte, blev landet hærget i en grad, så at man endnu århundreder
efter i Skåne beregnede tildragelser ud fra »Horns krig«.
Alle sådanne begivenheder måtte avle frygt og had
og fremkaldte modforanstaltninger. Det Det gjaldt navnlig om
befolkningen i de skånske grænseegne, der almindelig sammenfattedes
under »Gønge herred«, men som omfattede hele strøget fra Kattegat
langs Hallandsås til Blekinge mod øst. Allerede under Syvårskrigen høres
om bondehære herfra, som gjorde indfald på smålandsk grund; deres anfører,
Mikkel Pedersen Gønge, udmærkede sig i den grad, at han optoges i den
danske adelsstand. Under Kalmarkrigen var beboerne i skovbygden inddelt
i afdelinger til at vogte grænsen, og regulære soldater ledede dem og
gav dem større tryghed. Endelig havde bønderne under Horns krig
selvvalgte førere som bonden Bent Mogensen, og under overanførsel af
Christian IV's svigersøn Ebbe Ulfeld gjorde de nye indfald på svensk
område. Alt dette gjorde, at almuen i grænseegnene og det skovrige
midterland bevarede deres uafhængigsfølelse og erhvervede stor våbenfærdighed.
Gøngebøssesmedene blev berømte, og selv i København gik der ry af
befolkningens kampevne. En ikke ringe del af Skånes almue blev således
forskånet fra at synke ned til sådanne kår, som blev de almindelige
adelige fæstebønder til del.
Ser man på Skånelands stilling under det sidste
danske styre, er der altså stor forskel herpå og dengang, da
landskabet først fremtrådte i historiens lys. På mange måder minder
Skånes historie i de første århundreder af dansk rigsenhed om
Jyllands. Begge steder var uroen almindelig, og forsøgene på at bryde
rigsenheden hyppige. Men begge steder fandt den samme udvikling sted:
samfundet differentieredes, nye samfundsklasser voksede frem:
gejstlighed, adel og borgere, og efterhånden følte de sig alle som
danske. Selv til bondestanden nåede bevidstheden herom. Kraftigere end
landsmandskabet med sjællændere og jyder virkede tilknytningen til
statens centrum, kongen, som var fredens og rettens vogter, og til
hovedstaden, hvor den af ham skabte rigsstyrelse havde sit sæde.
København var blevet den stad, hvortil økonomiske og personlige bånd
knyttede skåningerne, og i »kongens by« fandt mange unge de
bedste fremtidsmuligheder. Dansk føltes nu som det skriftsprog, der
naturligt svarede til de skånske landsmål; man mødte det i øvrighedens
påbud, og det lød hver søndag fra prædikestolene.
Og dog havde Skåneland
stadig sit særpræg. Som det tydeligste tegn herpå stod landstinget
ved Lund, fra hvis retsområde ganske vist Halland, Blekinge og
Bornholm i tidens løb var udskilte som særlige retskredse. Men på
alle disse ting gjaldt stadig skånsk lov og retsvæsen, suppleret med
de forordninger, som siden lovens tilkomst var emanerede fra
rigsmyndighederne. Også på andre punkter viste Skåneland sin særlige
udvikling; vornedskabet for bønderne gjaldt således ikke øst for Øresund.
løvrigt var det snarere nuancer af forskelligheder af end
forskelligheder fra dansk kultur, der viste sig for den jyde eller øbo,
som kom til Skåneland. Det gjaldt klædedragt, byggeskik, jordbrug og tænkemåde.
Og det er karakteristisk, at det ord, hvormed vi nu betegner riget, i
17de århundrede anvendtes om landskabet. Når den tids skåninger talte
om deres »fædreland«, mente de dermed Skåneland.
Skåneland kunne synes fast forankret i sin politiske
og kulturelle forbindelse med det øvrige Danmark. Ved en nøjere
betragtning viser det sig dog, at denne forbindelse var mindre solid,
end man skulle have ventet. Datidens samfund var et klassesamfund, og af
klasserne havde en, adelen, den politiske magt og de dermed forbundne
sociale rettigheder. Adelen var den eneste stand, der havde sæde i
rigsrådet, som sammen med kongen styrede riget; til løn herfor modtog
den statens embeder, både stillingerne i centraladministrationen og
lenene (nutidens amter). Adelen ejede næsten halvdelen af rigets
dyrkede jord (i Skåne endda 54 p.ct.), og den besad desuden en mængde
særrettigheder, t.eks. skattefrihed; patronatsret (d.v.s. ret til at
kalde præsten i sognet og til at oppebære kirketienden); ret til at
oppebære retsbøderne af dens egne bønder o. s. v. Over for denne sum
af rettigheder stod kun een pligt, pligten til at forsvare land og rige,
hvilket i praksis indskrænkede sig til den skyldighed at stille en
rytter til hæren for hver 312 tdr. htk., som den ejede.
Men adelen var en altfor fåtallig stand til at kunne
bære en så vældig magt. Den skånske adel udgjorde således kun ca.
150 familier med 500-1000 medlemmer; da Skånes befolkning på samme tid
formodentlig var mellem 80.000 og 100.000 mennesker, var det altså 1 p.ct.,
som havde magten over de 99 p.ct. Adelen var ikke alene fåtallig, den
var også talmæssig i tilbagegang, fordi der såre sjældent fandt
nyoptagelse sted i standen. Men det er en regel, som har almindelig
gyldighed, at klasser, som afgrænser sig, er fordømte til at uddø.
Adelen var også økonomisk i tilbagegang, det var »dårlige tider« i
midten af 1600-tallet, kornpriserne sank fra år til år, og øksnehandelen
blev mere og mere risikabel på grund af de faldende avancer. Men
udgifterne var samtidig stigende; det var dyrt at bygge og vedligeholde
de skønne herregårdsbygninger, dyrt at holde sine sønner på mangeårige
udenlandsrejser, måske allerdyrest at bevare den levefod, som standsfølelsen
krævede af en overklasse. Følgen blev, at man måtte låne, at lånenes
renter fik gælden til at stige ustandseligt, indtil det, når tilsidst
dødsboerne blev gjort op, viste sig, at arvingerne måtte fraskrive sig
arv og gæld, og gårdene gik ud af slægtens eje.
Gældbundne mennesker vækker oftere ringeagt end
sympati. Sidder de oven i købet inde med forrettigheder frem for andre
stænder, bliver ringeagten let til uvilje. Den skånske adel måtte bære
sin del af de fjendtlige følelser, som hele den danske adel mødte. Det
kan heller ikke skjules, at adelen i 17. århundrede ikke længer
rummede en sådan række fremragende personligheder som et århundrede
tidligere. Kritikken mod den blev nu højrøstet. Til de berettigede
beskyldninger føjedes også grundløse. Man påstod fra borgerlig side,
at adelen i de krige, som tiden var så rig på, havde vist udygtighed,
ja fejghed. Adelen var kommet i modvind og stod ikke længere som det
naturlige samlingspunkt inden for nationen, heller ikke, når der var
tale om at værge folkets kulturelle særstilling.
Ved freden i Roskilde (1658) afstod den danske konge
de skånske landskaber til den svenske konge og Sveriges krone. Afståelsen
blev definitiv, bortset fra Bornholm. I endnu et kvart århundrede
vedblev dansk sprog at lyde i gudstjenesten og undervisningen, og skånsk
lov og ret at herske ved lands- og herredstingene samt byretterne. Så
forsvandt de på svensk foranstaltning i 1680'erne. Skåningerne fik et
nyt rigssprog, og efterhånden medførte dette bevidstheden om at tilhøre
en anden nation. Men hermed forsvandt ikke tillige Skånelands særpræg
og særlige tungemål. Som en særlig tone lyder de endnu inden for den
svenske kultur.
|