Skaane med Halland og Blekinge
Fra Thorkild Gravlunds Sysselbogen
(1932)
I
vor rette gamle Sysselbog, i Kong Valdemars Jordebog, staar Skaane uden
Sysler, kun herredsdelt. Nogen anden Deling nævnes ikke. Men ligesom vi
har et gammelt nordsjællandsk Treherred, synes Skaanes Herreder i
Jordebogen at følges ad tre og tre.
Paa den nørre Strand yder Sønder Asbo, Rønnebjærg og Lugude Herreder
seks Nætters Kongegæstning tilsammen og noget Midsommergæld. – Bara,
Torna og Harjager Herreder yder fire Nætter og Midsommergæld.
Oksie, Skyts, Vemmehøj og Ljunits Herreder bliver
fire, det er Sletten, det fede Skaane mellem Malmø og Ystad. Der yder
Oksie 2 Nætter Gæstning, Skyts og Vemmehøj tolv og halvtreds Mark Sølv.
Ljunits – med seks Sogne – er saa lidet at det gaar helt fri, og
Sletten bliver kun til tre Skatteherreder.
Herrestad, Ingelstad og Jerrestad Herreder er Skaanes
Sydøsthjørne og yder to Nætter, fire Nætter og fire Nætters
Kongsgilde – det bliver vist mere end den gode Slettes i Vester.
Albo, Villands og Gærds Herreder, Østkysten giver
ikke Gilde, men to Gange fyrre og en Gang halvfjerds Mark Sølv.
Indlandske er Gønge og Asbo Herreder, de yder hver
fire Nætter og Bjære ved Veststranden nogle Mark Korn og noget mere.
Ligesaa Indlandsherrederne: Frosta og Färs, hver
fire Nætters Gæstning og Onsjø tolv Mark Sølv.
Det synes at vise syv Storbygder i Skaane – mod
fjorten Sysler i Nørre- og Sønderjylland, men intet jeg ved tyder paa,
at Skaane havde Sysseldeling som Nørrejylland.
I Folkemunde er der et Nørre- og et Sønderskaane,
de kunde maaske skilles efter Kongelev, saaledes at Nørreskaane bliver
Landet hvor Kongelev ikke fandtes: det er Nørre Asbo Herred og Gønge
Herreder og Bjære Herred. Onsjø, Bara, Harjager, Ljunits og Herrestad
var ogsaa uden Kongelev, men de ligger ikke samlede. Nørreskaane vil da
blive det Land, der samlet ligger norden for Middelherredet Frosta, som
er bygget om Ringsjøen, og udenom Frosta og Færs ligger de skaanske
Herreders Ring. Hele denne Ringbygning viser et mærkeligt ensbygget
Land og faststyret Land.
Skaane er herredsbygget lignende Fyn og Sjælland.
Midtherredet Frosta svarer til Odense og Ringsted Herreder. Men Halland
og Blekinge har tværskaarne Grændser som flest i Jylland, hvor
Herrederne gaar tværs paa Syslet.
Hele Blekinge laa i Kongelev. Jordebogen nævner
hertil: alle Jorder og Skove og det der ligger til dem og som Kongen
havde til de blev afhændede. Det synes som Kongen egenmægtig har gjort
Rigets Arvejord til Købejord, maaske for at faa Tag i de voksende Byer.
Der nævnes Løsen Sogn i Østreherred, Rotneby og Vambåsa i Medelsta
Herred, begge med Tilliggende, Hoby med Tilliggende og Mørum med
Laksefiske. Desuden var der Kongelev i Lister Bygden, der grændser op
til Skaane og i det nærmeste Skaaneherred: Villands, som dermed er
udenfor det kongelevsløse Nørreskaane. Ligeledes ligger der mange
boede og uboede Øer om Blekinge i Kongelev. Maaske kan Øerne i det ørige
Villands Herred ogsaa tages med dertil.
Halland har en særlig Stilling i Jordebogen. Kun her
holdes Mandtal over Bønderne gennem Herrederne. I Fjære 1711 Bønder,
i Viskerdal 513, Himle Herred 15oo, Favraas 84 (Fæstebønder nyligt
blevet Kongens?). Aarestad Herred har intet Folketal. Halmstad Herred
726, Tønnersø 1020, Høks Herred 1120. Det er 6,674 Bønder, som er i
Kongens Leding, delt mellem 18 Skibsreder, der har 534 Havne. Saamange
Mand som der er Havne maa de aarligt stille i Leding.
Skatskylden er mærkelig. Naar Kongen kommer yder
hver Bonde en Høne eller to Bønder en Gaas og alle tilsammen 3 Mark
til at købe Fisk for i Fjære og i Himle Herred. Endvidere yder Hallænderne
Salt, Byg, Vadmel, Korn, Honning, Havre, Malt, Okser, Svin, Faar, Smør
og Ost og dertil ialt 708 Mark Sølv, foruden hvad der gives i Sagefald
(Rettergangsbøder) og i Kværsæde (Ledingsfri). Af Sagefald er der fra
Fjære, Viskerdal og Himle givet Okser 40, 18 og 38. Favraas, Aarestad,
en Del af Halmstad, Tønnersø og Høks Herreder har givet Mark Sølv
16, 15, 10, 16 og 20.
De første tre, dem der bøder levende Fæ,
yder deres Skyld som til Kongegæstning, uden at denne nævnes. De andre
fem yder Vaarstud og Vinterstud: Tilskud til Kongen Vinter og Vaar.
Favraas yder i Vinterstud Byg og Havre, i Vaarstud
Havre, Smør og Ost.
Aarstad Byg og Havre. Vaarstud Havre, Smør.
Halmstad Havre i Vinterstud og i Vaarstud.
Tønnersø Havre i Vinterstud og i Vaarstud.
Høks Herred 25 Mark Vinterstud, 9 M. Vaarstud.
Hallænderne har været fredelige Folk og gode
Skatteydere. Der har næsten ikke været det Kongen ikke kunde faa af
dem. I meget tidlig Tid gives Landet ogsaa til Len for Kongebørn,
Halland faar en Greve – uden Grund – Slesvig en Hertug, der skulde være
Rigets Grændsejarl. En særlig Grund var maaske den, at baade Hallændere
og Slesvigere var meget fredsommelige Folkefærd, som helst tog mod hvad
man gav dem. Skaaninger og Jyder var det ikke saa lige at komme tilrette
med.
Blekinge høres der mærkelig lidet
om i vor Historie, og Jordebogen ved næppe ret, hvad her er Bygd
og hvad Ubygd, men saameget mere gøres der ud af Halland.
Som i ingen anden Del af Riget gennemgaar Jordebogen
Hallands Grændser til Sverige.
Landemærket gaar ud fra Stamsund i Skærgaarden ved
Gøteborg og tages Sted for Sted. I Fjære, i Klæuæras, i Klyuær, i Hæstasknap,
i Tutiærn, i Wambasten, i Gnipa – o. s. v. Landemærker for
Herrederne: Viskerdal, Himle, Favraas og ned til Høks.
I Favraas Herred er Danaege, Danasjø og Danabæk Grændser
til Sverige, og ved Søen laa Danasten, en stor Sten med tre andre, i Grændsen,
hvor den bøjer sig mest ind i Sverige. Andre Stenmærker er Holmstene
og Harasten i Tønnersjø Herred.
Kongerne i Danmark, Norge og Sverige mødte her til
Grændsestævne.
1254 er Kong Kristoffer her for at faa Ret til sin
Jord. Da tilskøder Enken Gundbiør Kongen sin Hovedlod 8 Skilling Jord
med et Tolvmandsvidne, og et andet Tolvmandsvidne dømmer Øen Særæø
til Kongen. Flere af Vidnerne har Navnet Dan, og Dansun.
Nogle Bønder har taget en Skov, der er Kongens, og
Karl Svænke har taget en Ø. Men denne og flere andre dømmes at tilhøre
Danmarks Konge. Kan man læse noget mere ud af disse Navneremser er det,
at Hallænderne fra Enken Gunbiør – mon ikke hun giver Kongen Jord,
som andre giver Kirken – er Dankongen god.
– Disse Grændsedragninger skal folkeligt gøres
til en Ældgammel Sag, og er det vel ogsaa, selv om det ældste Vidne,
en Pavebulle fra 954, ikke er helt at lide paa. Den mælder, siges der
efter et gammelt Runeskrift, at Svenskekongen Asmund Slemme og
Danskekongen Svend Tveskæg mødtes med Norgeskongen paa Danholm i Gøteborg
Skærgaard og derfra satte Raa og Rister – Skelmærker mellem Landene.
Tolv gode Mænd fra Landene var med dem og satte seks Stenmærker – og
derfra toges Landemærker. De tolv var Takalde Totte af Tiundaland,
Botild af Fjædrundaland, Bolvither af Helsingaland, Grimolde af Østergøtland,
Torsten af Vestergøtland, Grimold Nannir af Sødermannaland, Gasse
Rabbesøn af Vestmannaland, Dan af Skaane, Grimulv af Halland, Gunkild
af Sjælland, Ubbe af Fyn, Tokke Totesøn af Jylland.
Mærkeligt er at her nævnes syv fra Sverige, kun fem
fra Danmark, de maa jo være seks fra hver Side for at sætte de seks
Stene.
Den første Sten satte de i Snyturvæsi (en Aas), den
anden i Danebæk, efter følger Kirkesten og Vraksnæs (Vættern), femte
Hvide Sten, sjette Brimsesten, der staar mellem Bleking og Møre. Saa
langt naaede de ud fra Danholmen. Og den Holm skiftede de i tre Lodder,
en Lod til hver Konge. Her viste Kongerne hinanden stor Hæder, men der
mældes skelligt, om at Norgeskongen holdt Dankongens Hest ved Bidslet
og Svenskekongen holdt Stigbøjlen – eller Dankongen holdt
Svenskekongens Bidsel og Norskekongen Stigbøjlen1.
Muligt er dette ikke en Hæder de viser, men en Ed de sværger hinanden
sammen med Vidnet ved Købet, Norskekongen. Saaledes skal i Danerloven,
Eriks sjællandske Lov, en bortløben Hest vidnes til Fjermand ved at
den ene Mand lægger sin Haand over Hestens Hals, og den anden tager
Haanden, og de sværger: Bede sig saa Gud hjælpe og huld vorde, om han
er rette Ejer – og: Bede sig saa Gud hjælpe som han svor Rettens Ed
uden Men2).–
Noget lignende sværger disse Konger over Hesten der skal ride
Landeridtet fra Landemærke til Landemærke mellem Sverige og Danmark.
Disse Grændseegne maa vel tænkes at staa som
Kongelev. Derimod er der af Kongeeje næsten ingenting i Skaane, Halland
og Blekinge. Maaske hænger det noget sammen med at Kongen her har saa
rigeligt med Gæsteskyld.
Skaane giver aarligt Kongen med Følge 34 Dages
Gilde. Halland giver 14.
I det øvrige Danmark kan kun Fyn med Øerne jævnstilles
med 18.
Thy yder 7½
Døgns Gæsting.
Nørrejylland fra Limfjorden kun 3 Døgn.
Sønderjylland, Danevirke 6 Døgn og ligeledes Sjælland
6 Døgn.
Som Kongelev nævner Jordebogen for hele Jylland fra
Skagen til Ejder 30 Stednavne. Fyn med Als og Ærø, Lolland og Falster
har 18, Sjælland 34. Skaane 24, Halland 9, Blekinge – alt det der
ikke er afhændet.
– Hvormeget Jord kan der paa Jordebogens Tid have
henligget i Kongelev? Det er næppe muligt at gøre op, men her maa mærkes,
at kun et Sted i Jylland er Kongelevet noget større Jordeje: Varde med
Tilliggende. Paa Fyn er Hindsgavl og Hindsholm noget mere end en Gaard
eller Landsby.
Sjælland har store Kongelev i Ørvit, Esbønderup
Skove, hvoraf flere Byer er komne. Søborg med Tilliggende. Græsted og
Maarum Skove. Gribskov med Tilliggende. Edvintorp (?) med Tilliggende.
Seles Ore (?). Slangerup, Hals, Lyngby, Brøndby(øster, vester),
Roskilde, Hagested, Stiftsbjergby, Anxyøtorp (?), Karrebæk, Store
Heddinge, alle med Tilliggende. Dertil Skiby med Hornsherreds Skov og
Vordingborg med Stensved Skov og de Byer der er komne af den. Det bliver
hvertfald 2o store Kongelev udaf de 34.
Skaane har maaske ikke mere end 7 store ud af de 24.
Men desuden her som i Blekinge: alle Øer som kaldes Alminding og Byer
komne heraf som ikke er afhændede: efter gode Mænds Vidnesbyrd.
Skaaningerne vidner gladelig Kongelev.
Her kan kun blive Tale om Sammenligning mellem Sjælland
og Skaane, og Tallene vil næppe blive afgørende, fordi Sjællands
Kongelev Tilliggende mest er i Nordsjællands Skove.
Muligt er de skaanske Kongelev ligesom den skaanske Gæsteskat
størst i Riget. Derfor har Kongen ingen Ejendomsjord derovre. Skaanske
Lov siger, at naar Kongen er i Land, maa der ikke kæmpes. Da er der
Gudsfred. Men den ældgamle Tanke, at Kongen træder i Land som en Gud,
kræver at han ikke boer der fast som en Bonde, og ikke ejer Jord.
Kanske har Kongen gjort Krav paa Jordeje. – Der staar at Abbed Jon i
Øvit, Færs Herred, købte 2 Mark Guld Jord i Garstange, og Grændserne
opgives. Hvad der ligger udenfor dem skal være Kongelev efter Bove
Ingesøns alvorlige Vidne. Men Garstang i Frosta Herred nævnes Kongelev.
Det er da næppe Kongens Arvejord, men Rigets Arvejord, der med Kongens
Vilje overgives til Kirken. Bove Ingesøn gaar med til det – og dette
gøres der stort Ord af, hans alvorlige Udsagn – for ligesaa villige
Skaaningerne har været til at give Kongelev – ligesaa karrige synes
de at stille sig overfor Købejord til Kongen.
Skaaningerne i Jordebogen synes at sige. Det skal
ikke være Kongen til Nytte at eje Jord, for her staar hele Landet rede
for Kongen, naar han træder i Land.
– Men der er et Sted, hvor han ikke maa lande, naar
han vil komme med Held, og det er ved Landskrona. Sakse mælder om denne
gamle Overtro, at Kongen, som landede her, levede ikke Aaret ud. Erik
Lam vovede det ikke, skønt hans Mænd tabte en Kamp derved. Og Valdemar
Sejr gik ogsaa udenom Landöre3.
I Aarene før Jordebogen blev sammenskrevet, 1231,
var der Oprør i Skaane. Det Skaaningerne især havde imod var, at
Kongen satte sjællandske Gældkærer, Skattefogeder, ind i Skaane. Det
er ikke Kongen og ejheller Sjællænderne, Skaaningerne vil fries for
– de fulgte ellers troligt Absalon – men dette, at Kongen kommer som
en skattekrævende Jorddrot, naar han skulde komme som en Gud, hvortil
der offres fire Døgns Gilde af Herredet. Kongen kuede Oprøret. I
Jordebogen ses da, at Skaanes Gæstedøgn kan afløses ved Sølv, meget
uens.
Frosta Herreds 4 Gæstedøgn kan afløses med 40 Mark
Sølv, Færs 4 med 50 M. Bara 4 – 80 M. Herrestad 2 – 30 M.
Ingelstad 4 – 40 M. Jerrestad 4 – 80 M. (i Fogedafgift). Ingelstad 4
– 40 M. Gønge 4 eller 50 Mark og noget mere i Penninge, Øksne og
Honning. N. Asbo 4 – 40 M. Kun Oksie Herreds 2 Døgns Gæsting
har ingen Afløsning. En Nats Gæsting vil herefter kunne værdsættes
fra 10-20 Mark. Middeltallet er 15 Mark, en Mandebod efter den
Tids Tingret.
Det blev maaske Følgen af Oprøret, at Kongen nu kan
kræve Sølv for de Gæstedøgn, han ikke modtager. Men Skaaningerne vil
modtage Kongen og ikke hans Skattekrævere.
Kongen er tryg i Skaane. Da Svend Grate ikke kan være
andre Steder maa han drage til Skaane.
Skaaningerne deler gladeligt deres Mad med Rigets
Folk paa Vendertog.
Da det saa værst ud for Kongen i Borgerkrig –
Svend Grate – skød Skaaningerne Fødevarer sammen til ham, saa han
ikke skulde opgive Kampen4.
Altid stod de Dankongen rede med Kost og Kræfter –
naar han kom til dem som Drot og ikke som Lensherre. For Skaaneland var
ikke et Len – hverken for Hertug eller Greve.
– – Det hænder man synes at møde det samme Sind
endnu – omend paa anden Maade.
Skaaningen kan være mærkelig gavmild og karrig i
det samme. Vil give rigt og holde haardt igen paa sin runde Haand.
Kan noget gøre en Skaaning saa vred som det at blive
krævet ublueligt?
Jyden vil søge at tinge sig frem – Sjællænderen
vil gaa sin Vej eller lade som det ikke kan være andet – men
Skaaningen gad slaa den Karl ihjæl, som gaar ham for nær. Han kan
maaske med nogen Ro se at han bliver snydt, men ikke lade sig kræve for
mere end hvad Ret er.
En gammel Skaaning paa Sjælland vilde over at gæste
sin Hjemegn, men da han hørte at Visum kostede tyve Kroner, opgav han
det. – Tror De jeg vil gi tyve svenske Kroner for at komme ind i mit Fædreland!
– Han var rig og redelig, men han taalte ikke det Krav, der syntes ham
ublu. Var Kongen – Riget – i Nød, skulde han næppe nægte et
Tusind, men han gør Oprør, hvor han kan det, for tyve Kroners Skat.
Det er den historiske Skaaning.
Kong Rørik Slyngebaand, som Sakse fortæller,
kastede et seksringet Armbaand til en af sine Kæmper, saa det faldt i
Vandet, er i en Sagnkrønike Konge over Skaane med Øerne Møen, Ærø,
Taasinge, Falster og Lolland, mens der var andre Konger i Sjælland og
Jylland5.
Saameget sandt er der i det, at Røriks Uheld skulde være det værste
en Skaaning kan komme ud for: at give og spilde, det nødigst han vilde.
Saa er Krigersind.
Hvor der handles der spildes, siger Købmanden. Med
større Ret kunde Krigeren sige det – men han siger det ikke. Det er
hans Livstro, at Offeret er ikke spildt – men er det, rammes han
haardest.
–
Hvem skulde nu tænke, at fredsommelige Bønder i Sjælland og Skaane
var førende Folk, dengang Danmark førte Krig. Da Kongen i 1184 holdt
Rigsting paa Samsø, kærede Sjællændere og Skaaninger over, at der
ikke blev budt Leding som før. De var vant fra Kong Valdemars Tid til
at færdes i Kamp, nu laa de og muldnede hen. For at føje dem blev der
saa vedtaget Orlog mod Estland – hvor de nogle Aar senere skulde hente
Danebrog6.
De fulgtes i Leding og i Orlog i mange hundred Aar,
til det kom over dem, at de syntes alt var spildt, og da sank
Krigersindet. Var det godt, faar dertil føjes: aldrig noget saa galt
det er godt for noget.
Men hvorlænge varede det, før de blev helt tæmmede
– og om det holder kan man aldrig vide for vist, med den Fortid. Noget
minder om Krigeren endnu. Lidt Hugaf sidder der tilbage i dem.
Det er jo hellerikke længe siden Skaanebønderne
havde en Krigskarl boende hjemme i Gaarden. Endnu ses i gamle
Skaanegaarde Rytterens Stue i Enden af Stuelængen. Her hængte
Rytterens Vaaben og Sadel, og her boede han, naar han ikke var i Hæren.
Nu er der Karlekammer. – Sidste Gang Rytteren skulde ud, var han saa
fuld, at de næsten ikke kunde stable ham paa Benene, fortalte en gammel
Bonde i Skytts Herred. Men før det kom saavidt, var Rytterhestene taget
fra Gaardene, kun Vaabnene hængte dær. Hjemhæren i Forfald og
Rytteren fuld. Bonden selv flunkende ny – i Fremskridt.
Jeg mindes en god, rig Skaanegaard, hvor der ikke var
andet gammelt at se end en Navneklud paa Væggen – og af gammel Skik:
de skaanske »Speddekagorna« paa Bordet. Ellers alt nyt, fremskredet.
Hestene belgiske, Bonden Skaaning.
Sjællænderen kommer ikke saalangt fra sin Fortid.
Det ses, at Skaaningen har mistet Arv.
Den gamle Kirke syntes ikke at være helt
tidssvarende. Saa byggede man en ny. Der var Raad til det. Men Tanken
vilde paa Sjælland være utænkelig. Meget kan tænkes, men at bygge
Kirke saalænge den gamle staar, lod sig ikke gøre i det nuværende
Danmark – uden paa Bornholm, hvor der ogsaa er gaaet frem paa svensk.
Bornholm hører jo til Skaane, selvom det som en uvidende svensk Avis
engang skrev, nu vil røsta for Danmark.
Skaaningerne har mistet en Del af det der var og har
sunget Visen: om hundred Aar er alting glemt – men ett mister de
aldrig: deres gamle Landsinddeling.
Sjællænderen kan glemme, hvilket Herred han hører
til, men Skaaningen maatte miste alt sit Vid før sligt hændte.
Der løber
ikke en laset Dreng paa Gaden, han ved i hvad Herred han er. Jeg har min
Glæde af at trættes med ham om det. Han giver sig ikke.
Det
er Skaanske Lov.
Her træder Skaaningen atter frem som den lovkyndige.
Ja, maaske som den der først skabte Folkelov i Norden. Vi kender
Skaanske Lov som den ældste. Meget i de sjællandske Love er vel mindst
lige saa gammelt, men Sjællænderne havde altid Kongen at følge. For
dem blev Loven ikke det samme som for Skaaningen, der med Loven skulde
modtage Kongen og give ham Landefred, naar han steg ind i Skaane.
Ihvad i Verden sker, tænker jeg, Skaanes Herreder
vil hævde sig. Der er noget, som hedder Herredsret, det rummer mere end
Jurisdiktion.
Paa Veberød Kirkegaard staar en mægtig, firsidet,
grovt hugget Sten med Indskrift:
|
Häradsdomaren
OLA NILSSON
1839-1923
Torna och Bara
Häradsrät
reste Varden. |
Paa den anden Side Sundet rejser Ramsø og Tune Herreder ikke Minde over
Dommer cand. jur. N. N. af 19de Dommerkreds – for vel er der
Herreder, men ingen Herredsret, ingen folkelig Samhu med Tingstedet.
Paa Hammarløf Kirkegaard i Skytts Herred staar en
brun, sleben Sten over Bonden Niels Nilsson, han var en af de ikke faa
Skaanebønder, der tænker paa mere end Dagen i Dag – og har Raad
dertil. Hans Valgsprog var: »Den der inte resar og inte lesar, han vet
inte noget.« Og man skal vide noget. Derfor rejste Niels Nilsson meget.
Jævn og nøjsom i Væremaade færdedes han vidt om, naaede ogsaa Paris
– holdt især meget af Kongens By, København. Han tingede sin
Gravsten derovre, og Gravstenen fik han – men senere fik han at vide,
at Københavnerne havde indført den fra Sverig – af gode Grunde ikke
faaet den paa Sjælland. – Det var Niels Nilsson ikke glad ved, siger
man.
Han var »god Svensker« – för al del – men han
var først Skaaning og kendte sig knyttet til Kongens By, og herfra
skulde hans Gravsten komme. For havde han Liv sammen med Svensken, saa
har han Død sammen med Dansken, saalangt Slægtsarv naar. Det var det
han vidste.
Flere ved det. – Der skulde bygges en Bro over
Sundet, og saa skulde København være Skaaningernes Hovedstad! har jeg
hørt derovre. –
Rigsdagsmand i Stockholm, nej det er for langt borte
– havde det været i København!
Det kan siges, fordi der i Skaane ikke er Tale om at
»røsta« som i Slesvig. Og end mindre er der i Danmark Tanke om at
indbyde dertil.
Skaane
har været dansk, det ses og kendes for hvert Skridt man tager i Landet.
Sammenhængen lever end.
At søge
Sammenhæng er at gaa i sit lovlige Ærinde.
Lad være at Skaaninger raaber Hurra med Danskerne
tre Gange gentaget, Svenskerne fire Gange. Det kan de ha lært i København.
Der er de Natten mellem Fredag og Tirsdag siger Svenskerne. Endmere har
de deres særlige Højtidsdage i Kongens By.
5000 Svenske har været ovre i Dag, mælder Radioen
25. Marts.
8000 Brødre från hinsidan var i Søndags i Helsingør.
Paa tre Dage før Jul førtes 2ooo Liter Sprut gennem Tolden, skriver
Bladene 1916. Der kom Folk helt fra Halmstad, Halland.
Nordsjællænderne tog for nogle Aar siden til Marked
i Helsingborg – og det var ilde set, om Gadedrenge i Helsingør gjorde
Løjer med Folk fra Skaane.
Skaaninger og Danske æder Grød sammen, det kender
Svenskerne ikke meget til. Og Søfolk hilser Skaaningen: Din Skaanings
Grødbot.
Glæd dig du Skaaning, i Morgen ska du æde Grød,
synges i Folkedans.
– Hurra, Skaal og Grød har vi da sammen.
Hvad
mere? – Man skal ikke bilde sig ind, at Skaaninger og Sjællændere er
»som to røde Køer«. Skal det være med Køerne, er Skaaningernes
brogede ligesom Jydernes, og uden deslige kan det hænde, at Skaaningen
minder mer om Jyden end om Sjællænderen.
At søge Sammenhæng er at gaa i sit lovlige Ærinde
– at se Forskel er at faa Ærindet udrettet.
Jyde og Skaaning vil være dem der gør det rette, og
kommer de galt afsted, skal det ingenlunde være deres egen Skyld. Men
skal de dømmes, maa det helst være af sig selv.
De har hver to Hænder, den ene kan være rund og den
anden snæver.
Men naar Skaaningen fælder en Dom, følger jyden en
Tro, givende sig hen i en Vilje, der gør Støvet til et med Skaberen.
Giver Skaaningen sig hen – det er ikke let –
bliver det vist i Dans, i Spil.
»De kan spille mig til Verdens Ende paa en Fiolin,«
sa en gammel Enke.
I Folkedanse har vel ingen stærkere Spil end
Skaaningen. Det er brydende, bydende, fejrende og fejende Dans – jeg
ved ikke hvorhen, men til Verdens Ende ihvertfald. Langt fra den blide,
glidende jyske Sangleg og langtfra ens med den glade, samlende Kalden i
den sjællandske Dans.
Men efter Dansen kan de mødes i sejt Slid, Jyden og
Skaaningen:
»Der kommer en Dag i Morgen, og hele næste Vecka
den er urørt.«
Paa Sjælland siges: Vi har hele Livet at ta av! –
Det er henkastet Skæmt, men i Skaansk er Ordsprogsalvor.
Var det nu Avten og Morgen igen, vi ku komme op og
bestille noget, siger Jyden for sin Atterdag. Men den dovne kan gøre
disse Ord til sine. Skaaningen giver ham ogsaa et venligt Smil:
Naar Solen gaar i vesta, er de late de bedsta.
Hvorfor sku vi hade vort eget Læjeme, siger Sjællænderen.
De kan komme overens om at falde til Ro.
Jyden er den jævneste i Væremaade, holder mest af
at sige Du til Folk man kender. I københavnsk Almue, kaldet lavere
Middelstand, kan der være en egen Uvilje mod at sige Du til andre end
Forældre og Børn – til Svigerforældre og Svogre, Svigerinder siges
De. Det kommer næppe fra øvre Lag,,men slægter muligt fra Skaane.
Skaaningen er som Bornholmeren venlig, ikke jævn –
holder sig høvisk .... Sjællænderen skal færdes med Folk – fra
alle Sider – men jo lettere jo bedre.
Den glade Skaaning holder han meget af – ligesom
den lustiga Svenskar altid er en kær Bror i København, hvor Svensk
lyder saa lifligt, ikke det drævende skaanske, der gaar nær til sjællandsk,
og vist ejheller det saakaldet rigsskaanske, der vel er ligesaagodt som
vort rigsjyske (i Højskoleforedrag), men det upsvenske, det der
klinger. Det er et tungt, alvorligt Sprog, men det vækker i Danske,
hvad det har mindst af: Glæde. Desværre kan vi næppe gøre Gengæld.
Overfor Skaaningen staar Sjællænderen helt
anderledes. De kan jo færdes sammen i Hverdagsdragt og bliver de samme,
hvilke Statsskranker der sættes mellem dem. Som med Jyden, saa med
Skaaningen: de er hverdagskendt og kedede, selvom de kun mødes om
Helligdage. Men saa har hver sit Sving, det er det oplivende.
To Husmænd, en Skaaning og en Sjællænder, havde
faaet hver en Gris i Sulekarret – fortælles i Nordsjælland. Snart
efter bar Sjællænderen Skinkerne til Røgning og mødte paa Hjemvejen
Skaaningen, der spurgte hvor han kom fra. Ja, han havde været henne med
Skinkerne til Røgning. Skal I itte ha røget Skinkerne?
De
er røget gennem Røghullet for længe siden! svarede Skaaningen.
–
Det er en Folkeskæmt, der skal vise, at Skaaningen kan være en slet
Husholder, men en Karl der gør Gilde med det han har og kan svare for
sig, naar der spørges.
Modsat Folkeskæmt almindeligt er dette, naar man
kender begge, meget hædrende for Skaaningen. Han har Lov at være stor
i Slavet. Og han er det. – –
Kongen ene er hans Herre.
Det
er inte Kongsord det Drotningen sier! har jeg hørt paa skaansk i
Kvindemund.
Strængere
vil det lyde hos Mænd – der maaske taler Kongsordet hjemme. Vi har
ikke vovet os ved det Ordsprog vesten Øresund – og mon det rækker
ind i Smaaland?
Skaaningeme
er ikke ukendt med Tanken om et Kongeriget Skaane. De leger med den uden
at drømme den helt ud. Det hænder de drømmer om Kongeriget Danmark
– men det er ikke til at lege med, Drømmen ender brat. De er Svenske,
de vil være »gode Svenske«, de kan ikke tænke sig at være skilt fra
Sveriges stolte Land – og der er heller aldrig nogen som med et Øjekast
har fristet den stolte, ikke helt unge Frue i det andet Giftermaal. Men
hvem glemmer sin Ungdoms Vaar i hvidt og rødt?
– Udadtil viser Skaane Sveriges Flag, og ikke kan
der tales om Svigten her. Indenlands er det blaa og gule, Malmets stærke
Skær, kun lidet kendelig i Kornlandet.
Hvide og røde – eller grønne, næsten aldrig blaa
eller gule, skinner Husenes Maling i Solen.
Nationaldragterne lyser rødt og hvidt gennem Skaanes
Herreder, med hver sine Drag, og fælles i dem alle er Skørdsærken,
Pigernes hvide Høstkjole med rød Hætte og Duskebælte.
Der fortælles fra de gamle – Jerrestad
Herred –, at Møerne gik med røde Baand flettede i Haaret – men
mistede Pigen sin Uskyld og mødte dog med røde Baand, foer de andre Møer
over den faldne og rev hende Baandene af.
»Mindets roser, vita, röda
– allt det friskaste som fanns,
som jag sett dem, skimra, glöda
binder jag som hyllningskrans.«
– Et lidet Fødselsdagsvers i en Ystadtidning7.
– Kendeligt er at hvidt og rødt vækker en egen Glæde
hos Skaaninger som hos Danske.
Enkelte kan tænke derover, de fleste ikke. Saaledes
er det med alt af Nationalitet.
Det lader sig ikke altid udsige.
Naar man ved det og ser det, hviler Sagen i Fred –
men naar man ikke vil vide det og ikke vil kende det, kan det give Uro.
– Om Skaane er Kongeriget Skaane eller Kongeriget
Sverige eller Kongeriget Danmark gælder ikke Liv eller Død for nogen
af dem og mindst for
Skaane, der altid stander kvar i Midten og med fuldgod Ro lever sit eget
historiske Liv, selvom det ikke læres i Skolerne. Anderledes staar
Danmark overfor sit sidst tabte Land, Slesvig. Her gælder det Liv og Død,
om Dansken gaar frem eller tilbage – ikke særlig i Kamp mod tysk
Kultur, der er stærkere i København end i Slesvig, men i historisk
Livsvilje, den ingen har kunnet tage fra Skaane, og uden hvilken al
dansk Kultur er sammenhængsløs.
Naar Skaane hugger Baandet over gaar de hjem og lægger
sig, men naar Slesvig svigter Arv rammes Riget.
Skaane har altid haft det med at bryde op. De holder
af godt Lav, men har ikke altid holdt det lige stærkt.
Det kendes saalangt tilbage som da Svend Estridsen kæmpede
med Harald Haarderaade 1062. Sakse fortæller, at Skaaninger, Sjællændere
og andre Øboer havde lagt sig med deres Flaader ind i Nisaas Munding, i
Halland, de bandt alle deres Skibe sammen for at være i een fast Flok
– men om Natten brød Skaaningerne Baandene og roede derfra. Hvordan
det saa er gaaet til, skal dermed siges, at Skaaningerne var større i
Lav end i Flok.
De var jo tapre Folk. At svige var ikke deres Færd.
Men de var altid stride i Opbrud.
Det hændte dengang, og det hændte vel siden, at
Skaaninger brød op og sejlede ene. Det hænder den Dag i Dag, at ingen
ved hvor Skaaningen lander, ingen i Sveriges eller Danmarks Riger. Men
det vides, at Skaaningen før eller siden kommer igen. For Kongeriget
Skaane er kun en Drøm, som de ikke bliver i og som aldrig er blevet til
mer end Drøm.
Skaaningen bryder op. Vort Udvandrersagn er skaansk,
Lyscander kvæder i Danske Kongers Slectebog:
Ebbe og Aage de hellede fro,
siden de for Hunger af Skaane dro ...
de nævnte sig Vinnilender jak siga kand,
efter Ebbe som kom af Vendelbo Land.
Men Aage var en Gøding (Gønge) køn,
dog de vare baade en Moders Sønner .....
De sloge de Longobarder
inden deres Land.
Der blev ikke levend en eneste Mand,
saa lod de sig Longobarder kalde.
– Vendelboer og Skaaninger, samme Moders Sønner, var første
Udvandrerstamme, Folkevandringsfolk, det kan være det sande i Sagnet.
– De kan. spænds! siger man om dem der enes godt.
Troligt at netop Vendelboer og Skaaninger kunde spænds
– de stod i den rette Spænding til hinanden. Men Skaane ligger til Sjælland,
og de maatte ogsaa spænds. Saa kommer Folkemindet ihu, at der er to
Stammer i Skaane, Gøngerne og Sletteboerne. Og det var Gøngen der spændtes
med Vendelboen til Longobarder. Gøngehøvdingen blev siden sjællandsk
Folkehelt. Men Sletteboen i Sydskaane var alle Dage Kornbonden ved Siden
af Sjællænderen. De to aad Grød sammen.
Hjemme var der et farligt Spil mellem Skovboerne i Gøngeherreder
og Sletteboerne, der lod sig gøre til Molboer overfor de stride Gønger.
Mellem Skovboer og Sletteboer sad Risbidare, dem der boede i det ringere
Skovland. »Skoknatta« hed Folk i den støre Skov og Slæboa dem paa
Sletten.
Slæboen kan ikke undvære Gøngen, de skal købslaa
sammen, og Gøngen narrer Slæboen. Engang sælger Gøngen Slæboen et
Hesteæg som skal ruges ud i Sengen. Slæboens Kone lider ikke at Manden
vil ruge Føl ud. Hun var barnefødt nærmere Gøngegrændsen og ikke
helt saa dum som han, hedder det9.
Der er megen Molboskæmt om de kloge Gønger og de
dumme Sletteboer – om Risbidderne er der ikke meget at sige.
Paa Vestsiden af Sundet har vi ogsaa tre Folkefærd,
der nogenlunde kan sammenlignes med Skaaningernes, selvom der ikke
kendes Molboskæmt mellem dem. Her er fra sønder de kloge Stevnsboer,
saa kommer Skovboerne, der er Risbiddere, og Hedeboerne, der er Slæboa.
Mellem de sidste og de første er Uviljen, de mellemste er taalelige,
fattige. Men Stevns er ikke Skovland, og ingen af dem driver mere Handel
end de er hardt nødt til. De mødtes paa Køge Marked, og dansede i
samme Sal – men Stævnsboen dansede i den ene Ende af Salen og
blandede sig ikke med Hedeboer. Skaaningen er, enten han staar som Gønge
eller Slettebo, Bonde for sig.
Han har sit gode Bylav, ligesom Sjællænderen.
Det givne Oldermandsord: »Det var en sat Ret«, en
given Sag i Lavet, har jeg hørt i Skaane som paa Sjælland. Fast skal
Loven staa hos begge. Men Skaaningen har ikke Sjællænderens Fælleshu.
Skaaningen har sit Særsind: altid rede til Opbrud.
Ikke som Jyden: ensom i Tro af Sinds Vælde, lønligt draget mod Samspil
– Skaaningen er selvsindet, rethavende Lavsmand. Bondeadel.
Om en af dem har jeg hørt, at naar det var et Vejr,
saa ingen vovede sig i Marken, saa vilde han netop ud at pløje. Han brød
op, naar det var farligst.
Paa Sjælland skulde han ha været det vi kalder en
Halvtosse. Som Skaaning var han vel en gæv Bonde, kun ikke Ligemand. En
af hans Døttre blev Herremandsfrue paa Sjælland.
I Skaane har jeg staaet paa Bondehøj, der ligger ved
en Gaard i Hammarlef, og set over mod Møen. Bondehøj – jeg kender
ikke det Navn fra Sjælland – maa være Højen, hvor Bonden,
Stamfaderen, hviler. Sagnet om Ættehøjen er glemt, men Navnet er der,
Ætten vel ogsaa, omend ikke lige ført.
Der er langt over til Møen, og man ser den ikke i
alskens Vejr, og der kan være langt mellem Skaaning og Sjællænder,
men for Riget stod de ens. Da Svend Tveskæg for anden Gang fanget af
Jomsvikingerne skulde løskøbes, solgte han Bønderne sine Skove. Det
synes at have været Almindinger, og det var saaledes Kongelev og ikke
Kongeeje han gav. Derfor tog Skaaninger og Sjællændere disse Skove som
Fællig i Bygderne og delte dem ikke ud, men Jyderne tog Skove til Ætterne,
hvor Jorden kunde arveskiftes10.
Sjællændere og Skaaninger tog Rigsskovene i Bygdeværn – Jyderne tog
dem i Køb – og derfor maaske er der saa lidet Tilliggende til de
jyske Kongelev, da det næppe er eneste Gang, Jyder har draget Rigsjord
ind i Ætter, men Ætterne bliver snart til Slægter og til Enkeltbo.
Skaaningen var saa storættet, at han ikke drog
Rigsjord ind i Arveret – Sjællænderen
skiftede ikke Jord, naar han kunde blive fri for det. Jyden købte
jorden som var at faa.
Naar en Bygd skal særkendes sker det paa Sjælland i
en Remse som denne fra Stevns:
Gjorslev er en stor Stad
I Holtug har de ingen Mad (megen Mad),
Klippinge ligger i en Hule
i Varpelev har de aldrig Mad Smule.
Det maa være det gamle Kongegæstnings Rim. Kongen kan tage ind i den første
By, Staden, han kan faa Føde fra den anden By – eller maaske ikke,
men den burde give noget. Den tredje By skal han vare sig for – eller
nytte til Nattely: Hulen – i den fjerde er der intet at kræve.
Her ser vi fire Bygdefolk træde frem.
De storsindede Kongsbønder i Staden – den
skyldsatte Ligemandsflok i næste By – Molboerne, de sære Folk i
Hulen – og tilsidst dem der maa stride for Livet i yderste Nød og paa
yderste Grændse.
Vi kunde lægge denne Remse ud i store Bygder, som
Folkemindet ikke overskuer. Saa faar vi i Østsjælland:
Stævns er den store Stad,
paa Hedden faar vi megen Mad.
Skovboerne er i en Hule.
Hos Kulsvierne aldrig en Smule.
– Det vil svare til baade Egn og Folkefærd uden Tale om den gode
Vilje til at give.
Stævns er de storsindede, Hedden de ligesindede,
Skovboeme særsindede, Kulsvierne stridsindede.
Lad os føre den sjællandske Byremse over Vandet,
hvad meget sjældent sker, og lade den gælde Landene i Riget, den vil
atter staa sit Maal:
Skaane er den store Stad,
i Sjælland faar de megen Mad.
Fyn ligger i en Hule –
i Jylland ikke en Smule.
– Skaane havde Høvdingsind, de taalte altid Kongen som en Gud, men
ikke fremmede Styrere.
Sjællænderne var stærkest i Ligemandsflok,
vovsomme Karle, og godt med Mad.
Fynboerne havde deres for sig selv – det har de
altid. Gaar de videre gavner det ikke altid.
I Jylland maatte der strides, for Brød, for Liv –
og for hele Riget.
Den sjællandske Madremse kan samle dem alle. Den
kender dem uden at sige det med stærke Ord, et Smil til hver – og
hver sit.
– Ved Siden af Skaane ligger to Lande og ude i
Havet en Ø, der hører med til dem.
»Fra Skaanes Hovedland skyder Halland og Blekinge ud
som tvende Grene af en fælles Stamme, der bøjer sig vidt fra hinanden
og strækker sig hver til sin Side, dels mod Gøtland og dels mod Norge,«
siger Sakse i sin Fortale.
Om disse to Grene har Historien ikke særlig meget at
mælde. Mest er der om Halland:
»De droffue thenum igenem Halliin
och ind y Sueriges Riige,
the Hellede wore y Hierttit trøst
for Ingen wylde the wiighe«11.
– Der drog Danerne i Kamp mod Svensken – ad Hærvej, gennem
Grændselandet Halland, Landet med den længste Landegrændse, som
Kongerne engang enedes om imellem sig – saa det ikke var den de
stredes om.
Grændselandet Halland fik, efter Valdemarstiden en
Greve til Styrer, ligesom Slesvig en Hertug – og længe laa Halland i
Len. Det lod sig ikke gøre med Skaane, de taalte næppe en sjællandsk
Gjældkærer. Man skulde have givet dem en Hertug, det er aldrig vovet
af nogen Verdens Magt. Men Slesvig, Halland, Bleking, Lolland gik i Len
til galne Kongsunger, som løsnede Land fra Rige.
– Det første Sakse mælder fra Halland er at den
norske Skjoldmø Rusla kæmper her for at vinde Danmark, men maa fly.
Den norske Kong Magnus kom end værre afsted, da han
over Halland vil slaa
Svensken. Han flyer i Rædsel barbenet og hed derfor Magnus Barfod.
Hallænderne var med paa Vendertog og fik stort Tab,
da de stod paa Vagt for en Vold ved Arkona og Venderne omgik dem.
En anden Gang flyede to hallandske Ædlinge fra
Leding, fordi de havde god Vind hjem. Men hjemme stod de bravt i Kampen
ved Nisaa – og sammen med Nørreskaaningerne gjorde de Oprør mod
Absalon12.
Et Sagn om Kvinderne gaar gennem Hallands Historie.
Svenskekongens Søn røvede Hallandshøvdingens Kone
og hendes Søster – skændede dem. Svend Grate vilde have hævnet
denne Haan mod Landet, men saa tog han sig en saksisk Kone og glemte
det.
Det gentager et ældre Sagn om Helge, der gjorde
Landgang og voldtog Thora, der siden lagde ham hans egen Datter Yrsa i
Favn, og med hende avlede han Rolf Krake. Sagnet stedfæstes baade til
den fynske Ø Thorø og til Halland13.
Det skal her mælde om skændet Land i Høvdingvold, men det Land blev
Kongemoder til Storkongen Rolf. Stort og ringe iblandt.
I Halland lever Skogsfruen, et Navn for Ellefruen,
ogsaa kendt paa Falster. En ung køn Pige med langt gyldent Haar, men
hul i Ryggen. Vildfarende bliver man af at se hende14.
Vild bliver man ogsaa af at høre Nøkken spille i
Aaen – saa man danser derud. Ja, der er i Vandfald et eget Spil, som
lyder længe efter man har hørt det15.
Der er ogsaa Jætter som kaster Sten efter Kirker.
Stenen staar ved Kinared, Smaalandsgrændsen. Kirken blev ikke ramt,
fordi Klokken ringede. Den Aarsag kendes næppe vest for Sundet.
Klokkeringningen blidner det haarde Sagn15.
Der kan være en egen mild Ynde over Hallændingen,
noget kvindeligt, som er stolt, let krænket, aldrig udæskende.
De skal være meget gæstfri, givende fremmede det
bedste de har. – Svigermor giver alt bort, ogsaa de Gaver hun faar af
sine Børn, er der sagt mig. En Datter kom hjem fra Amerika med en Del
Smaating. Giv dem det – og giv dem det, bad den gamle. Da der
i Verdenskrigens Tid var knapt til Huse af Livets Goder, hændte
det at Gæsten ikke nænnede at tage imod, hvad der rigeligt blev budt
– og aldrig lød der Klage over de strænge Kaar.
jeg har ogsaahørt, at nogle Danskere, der for
halvthundred Aar siden købte Gaarde i Halland, blev modtaget som særlig
velkomne Gæster – og ved Ungdomslag kom de først til Bords – men,
saa hedder det – naar Hallændingerne kom til Danmark – at tjene –
var det knapt de maatte komme til Bordet.
Denne Husmoderglæde kan være særlig hallandsk,
selvom den ikke er hos dem alle, og i sit tavse Krav paa Gengæld maa
den blive saaret.
Hallændingen skulde vel se op til Skaaningen, men
synes han er lovlig madkær – og Smaalændingen kendes ikke helt for
Ligemand. Den gamle Grændse holder endnu mod Smaaland. Ved Aahylte i
Kinared Sogn, hvor Jætten kastede Stenen, da Klokken ringede, er Grændsen
en Bæk med en Bro – men over den Bro kan man hverken komme med Korg
eller Pølse. Pølse kaldes i Halland Korg, i Smaaland ved sit
almindelige Navn. Gaar man over Broen med Korg bliver den histovre Pølse,
og gaar man derfra med Pølse bliver den i Halland Korg, saa paa den
Maade er Aahylte Bro den Dag i Dag ikke til at stige over16.
Det er en særegen Grændseskæmt, der kunde fæstes
flere Steder, men som jeg kun kender herfra.
Der høres intet om at Hallændingerne mindes deres
Dansketid som Skaaningen, der jo ogsaa bliver mindet om den fra alle
Sider.
Maaske er Hallændingen ikke kommet over Smaalandsgrændsen
endnu.
Stiltiende vides det, at den Pige, der drager vestpaa
til Danmark og kommer hjem uden Giftermaal, har ikke været helt som hun
burde, men drager hun længer vestpaa til Amerika tænkes der intet ondt
om, at hun kommer hjem alene. Fra Danmark kræves Følge, det er
uskreven hallandsk Lov. Saadan siges der lønligt – og det viser kun
at Slægtsviljen er til Danmark. Hvert Sogn havde forhen sin egen
Giftermaalsvej, hentede man Brudene i det vestre Sogn var det østre
lukket. Hallændere mindes uden Ord, kun i dulgt
Tanke, at Slægtsvejen er vester, og drages den Vej uden at
Venner vindes, er der tabt.
Derfor syntes det ogsaa ondt, at Jyderne ikke var gæstfri,
naar Hallandsfarerne kom.
De skal kendes ved hverandre.
Det er den Lov de har levet paa deres Jord i den længste
Tid. Halland er ikke det store Land, men det gode Land, der altid vil
yde og kræve Fyldest for sig.
Mindre kendt er derimod Skaanes anden Gren, Blekinge
– mærkelig lidet kendt i vor gamle Historie. Sakse nævner kun
enkelte Gange dette Rigsland og aldrig noget om Folk herfra. Men hvad
han har at mælde er det mest gaadefulde: en Fjældsti med indhugne
Skrifttegn, hvor Harald Hildetand sætter sin Fader et Minde. Kong
Valdemar den Store sendte Folk op at tyde disse Runer og dette Sagn, men
det lykkedes ikke. Runerne var halvt slettede af Vejr og Traad. Senere
har Videnskaben vel fastslaaet det hele til at være Vejr, men det siger
ikke stort om de Tegn, der kendes i Sagn for et Aartusind siden. Sagnet
stiller Blekinge som det gaadefulde ukendte – og saadan blev Landet
ved at være gennem Tiderne.
Ingen jeg har mødt, kendte Blekingens Æt – og
efter de faa jeg mødte fra det Land mener jeg hellerikke de skal
være lette at kende. Maaske kan de ligne Hallændingerne ved et stille
Drag, er let saarbare, mindre arbejdsivrige, mere snildrige, uden den
skaanske Bondetynge.
Blekingboen har jeg mødt i sjællandsk Almue, som
den der hastigt ændrer sit Sprog og taler saa det minder om Fynsk efter
eget Sigende og paavirkes lettest af Fynsk. Blekingboer og Fynboer var
de første paa Egnen til at køre Bil, uden at være velhavende, og dem
der mindst gav sig af med andre Folk. Driftige paa deres Maade – men
Hallændingen kunde arbejde mere end begge.
Hallandsgrændsen staar fast og skiller Korg fra Pølse
– men Blekinggrændsen til Smaaland staar det efter Sagnet ilde med.
Der laa et Hus med den ene Halvdel i Blekinge og den
anden i Smaaland. Det vi paa Sjælland vilde kalde et »Klemmehus«. Og
det var i haard Klemme, for der gik et Genfærd, klirrende med en Kæde,
raabende: Her er ret, her er uret17.
En Skelflytter – som vi har dem paa Byskel – havde faaet en Dommer
til at lægge Grændsen uret.
Atter en Gaade i Blekinge: Hvor gaar Grændsen dær
langt ude Øster ? –
Op og
ned i Medelsta Herred, lyder det i Remse: I Måsta, dær få ni høra,
hva de kosta. Men i Tving, dær få ni allt för ingenting18.
Blekinge ligger som Byen i Hulen, langt fra
Vej, maaske særegen, heller ukendt. Det er alt som Remsen lyder om
Byer, saa om Lande – det sjællandske Landbyggerkvad:
Skaane er en stor Stad,
i Halland er der god Mad.
Blekinge ligger i en Hule –
paa Bornholm aldrig en Smule.
Vi
gaar videre over Landene:
Sjælland har en stor Stad,
paa Møen er der god Mad,
Falster ligger i en Hule,
Lolland har aldrig en Smule.
Vendsyssel er den store Stad,
i Nørrejylland er megen Mad.
Fyn ligger i en Hule,
Slesvig har aldrig en Smule.
Det
rammer Landemærkerne i Byer som i de ældgamle Landegrupper og
kendegiver de fire Lovbygder i Danmark: Hovedbygden, Jævningbygden, den
afsides Bygd og den haardest stridende.
De enedes i Riget Danmark, saalænge de fik Lov.
1) Medd. af Svend Aakjær 2)
Danskeren S. 73. 3) Sakse (Olriks Oversætt.) III 170,
IV 12. 4) III 228, IV 31, III 184. 5)
Sakse og Sagnkrønike i Stockholm S. 204 6) Sakse IV
295. 7) 28/1 24. 8) Sakse II 266-68. 9)
Skånska Folkminnen. Årsbok 1928. 10) Sakse II 204. 11)
D. Mag. I, 155 12) Sakse II 84, 100, 160, III 19, 107,
268. 13) Gest. Dan. 8, 10. 14)
Mundtlig og D.S. II, 18 15) Mundtlig 16
Mundtlig 17) Folkminnen och Folktankar 1914, 57. 18)
Mundtlig.
|